Skriv ut

Det handlar om en kort sträcka och ett staket separerar den självkörande lastbilen från allmän trafik. Men det handlar om ett – dagligt – transportuppdrag, och därför sätter svenska autotoma ellastbilstillverkaren Einride upp en milstolpe.

Det finns ingen reservförare ombord och  Einride behöver specialtillstånd från Trafikverket för att få leverera tjänsten – ytterligare bevis på att den går utöver det vanliga.

Lastbilen kör helt själv, men övervakas av lastbilsförare på distans och kan assisteras vid behov.

Einride passerade samma milstolpe i USA redan för ett år sedan. Så körningen i Morgongåva är närmare bestämt ”den första dagliga kommersiella autonoma fraktverksamheten i Europa”.

Kund är nätapoteket Apotea och lastbilen rullar mellan lagerlokaler i Morgongåva. Företagen har samarbetat i två år.

– Genom att börja automatisera rutter hoppas man ytterligare kunna öka nyttjandegraden av fordon och optimera logistikflöden, skrver Einride i ett pressmeddelande.

Einride grundades 2017 i Göteborg  och utvecklar inte bara självkörande lastbilsteknik, utan även  laddinfrastruktur och ett system för att administrera elektriska fordonsflottor.