
Parkeringsbolaget Dukaten vill installera teknik för V2G vehicle to grid, dubbelriktad laddning – i ett parkeringshus i Linköping. Om initiativet realiseras blir det enligt Dukaten första gången i Sverige som V2G testas i verklig stadsmiljö med verksamhetsbilar.
V2G betyder att elbilsladdning går år andra hållet – att bilens batterier matar elnätet.
– Den genomsnittliga bilen används bara fem procent av tiden, konstaterar Mattias Nilsson, mobilitetschef på Dukaten.
– Genom att låta dem agera batterier på hjul när de ändå står parkerade kan vi göra bilarna till en tillgång istället för en börda.
Dukaten tänker sig att använda egna fordon i ett försök i ett eget parkeringshus. De används enligt fasta rutiner och står parkerade på förutsägbara tider. De kan ladda när elen är billig och mata tillbaka elen när den är dyr.
Projektet skulle även involvera VTI, kommunala Tekniska verken, laddoperatören Re & Go och IT-konsulten Knowit.
Det som fattas nu för att förverkliga projektet är – finansiering. Projektet ska även omfatta att lagra solenergi i elbilsbatterierna.
Dukaten och VTI kommer att hålla ett gemensamt seminarium om V2G under Almedalsveckan.