Skriv ut

Uppstarten Rebaba inviger en anläggning för att bygga om  elbilsbatterier till batterilager. De första systemen är i produktion, och leveranserna startar senare i år.

Anläggningen byggs i samarbete med Energibruket, som är en installatör av storskaliga solcellsanleäggningar och batterilager. Under 2023 stod Energibruket  för över fem procent av den nya batterikapaciteten i Sverige. 

Lidingö är Rebabas första riktiga produktionsplats. Företaget kallar den för en CircularHub eftersom konceptet är ett steg till att göra batterier till en cirkulär produkt.

Konceptet är enkelt: återanvänd batterimoduler i fordonsklass till energilagringssystem som driver industrier, fastigheter och laddstationer med grön el. Rebaba är tidigt ute i en industri som troligen kommer att bli betydligt större.

Paula
Runsten

– Vi befinner oss fortfarande i uppskalningsfas, så precis som du gissar är produktionen än så länge relativt blygsam, kommenterar vd Paula Runsten.

– Det sagt har vi redan flera system i drift, och när vi är i full gång estimerar vi att kunna leverera omkring 5–10 MWh årligen från den här siten baserat på vår nuvarande storlek. 

– Ambitionen är förstås att snabbt skala upp så snart vi har ett stabilt och repeterbart “recept” på plats.

Har ni hittat något bra stabilt flöde av elbilsbatterier?

– Vi har aktivt valt att bygga våra system agnostiskt, alltså så att de fungerar med olika batterityper. Det är ett medvetet beslut för att minska beroendet av enskilda flöden eller större OEM:er.

– I dagsläget använder vi främst batterimoduler från bildemonteringar, men vi är också i dialog med flera större aktörer om att ta hand om deras uttjänta batterier, inklusive OEM:er med mer stabila volymer.

Idén att använda begagnade moduler i batterilager snarare än nya, möts ibland av skepsis. Men enligt Rebaba är de kvalitetsmässigt ett utmärkt val.  De byggs för att klara tuffa krav på vägarna och testas strikt innan de tas i bruk med avseende på säkerhet, prestanda och tillförlitlighet.