Det EU-finansierade projektet Macbeth ska bygga två fullskaliga megawattladdstationer (MCS:er) – ett i Sverige och ett i Nederländerna. Projektet ska bana väg för det laddnät för tung trafik som är tänkt att täcka Europa år 2030.
Macbeth står för Multipoint Megawatt Charging for Battery Electric Truck Hubs. ”Megawatt” är nyckelordet. Finska Kempower bidrar med snabbladdare.
– Idag är megawattladdning i stort sett obefintlig i Europa, och vår teknik blir nyckeln till att täppa till det här gapet, säger Ville Naumanen, forskningschef på Kempower.
Stationerna kallas ”hubbar” och ska stödja både tunga och medeltunga transportfordon och lätta privata elfordon.
Projektet ska undersöka hårdvara, kontaktstandarder, robotteknik, design, nätintegration, säkerhet och driftstrategier.
En teknik som ska testas är en robotiserad laddarm för att göra laddningen säkrare.
– Men det handlar inte bara om teknisk innovation, utan om att förbereda lösningar för bred utrullning, säger professor Mikko Pihlatie på finska teknikinstitutet VTT, som leder projektet.
Macbeth har nitton deltagare och en budget på 10 miljoner euro från Horizon Europe. Det pågår från februari 2025 till januari 2029.
Chalmers, Lindholmen Science Park och Postnord finns bland deltagarna, liksom Circle K medan Einride och Volvo lastvagnar deltar som rådgivare.
Tre klara, 35000 kvarDet kommer att behövas 35 000 megawattladdare till år 2030, enligt Euractiv. Det finns idag bara 600 stycken ”laddare för tunga fordon” i Europa, enligt samma källa.
Vad gäller megawattladdare fanns i mars tre stycken i Europa enligt denna källa på VW.
|