JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
tisdag 18 juni 2019 VECKA 25
Marksänd digital-TV är hett i Storbritannien. Entusiasmen är stor, eftersom britterna hoppas bli först med digitala marksändningar någon gång nästa år. För industrins del kan det komma att innebära ett försprång på den internationella marknaden.

Den brittiska regeringen har varit framsynt nog att redan dra upp riktlinjerna för de regelverk som skall gälla marknätet.

Att regeringen redan förra sommaren presenterade dessa i en proposition (Elektroniktidningen 14/95 sid 4) överraskade många, men det var ett initiativ som applåderades av industrin.

Under förra året gick också företagen samman och bildade en speciell digital-TV- grupp, med syfte att att skapa en standard för digital-TV i Storbritannien.

Mottagartillverkaren Pace Micro Technology, BT, Motorola och Sony var några av initiativtagarna tillsammans med TV-bolagen BBC, ITV, NTL och Channel 4. Sedan dess har nya medlemmar tillkommit och nu har gruppen hela 24 medlemsföretag.



24 kanaler


Såväl regeringen som industrins ditital-TV-grupp siktar på en sändningsstart under 1997. Regeringen ställde i sin proposition, som väntas antas före sommaren, sex frekvensband till förfogande för digital-TV. Med upp till fyra kanaler per frekvensband blir det totala antalet kanaler 24.

De fyra existerande sändningskanalerna, BBC 1 och 2, ITV och Channel 4, får dela på ett av dessa frekvensband. De övriga 20 kanalerna kommer att licenseras ut.

Trots att den brittiska industrin har internationella ambitioner, NTL har exempelvis redan börjat skissa på ett digital-TV-system som ska kunna säljas över hela världen, är installationen av det brittiska systemet i sig en mångmiljardaffär.

Över de kommande tre till fem åren beräknas över 200 miljoner pund investeras i ett nät, som kräver ett drygt tusental sändare för att bli rikstäckande. Dessutom beräknas de brittiska hushållen köpa runt 1,6 miljoner mottagare av marksänd digital-TV per år under den kommande tioårsperioden.



Hönan eller ägget


Ett problem som dock uppmärksammats i Storbritannien är att det lätt uppstår en situation där alla väntar på alla. Mottagarenheter kan inte börja säljas förrän sändningarna kommit igång, men det är heller ingen idé att starta sändningar om mottagarna inte finns tillgängliga.

NTL utförde exempelvis sändningsförsök i slutet av förra året. Men i brist på mottagare har NTL nu beslutat att skrinlägga alla vidare test.

Förhoppningen är dock att industrins digital-TV-grupp ska se till att det blir balans i utvecklingen och förhindra onödiga bromsklossar.

TV-tittarnas beredvillighet att köpa mottagare är en annan fråga som diskuterats av digital-TV-gruppen. Eventuellt kommer TV-bolagen att subventionera mottagarna åtminstone till att börja med.

Gittan Cedervall

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)