JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

DEBATT

Jonathan BorrillJonathan Borrill

Mobiler på flygplan – var finns riskerna?

Alla som flyger regelbundet kommer att glädjas åt de uppdaterade reglerna för flygsäkerhet, vilka ger större möjligheter för passagerarna att använda mobiltelefoner och andra elektroniska produkter under kommersiella flygningar. Tiden är förbi då vi behövde gå igenom ritualen med att stänga av all elektronisk utrustning vid start och landning. Det är på tiden!

Zacharias Brandt

ZACHARIAS BRANDT:

Sagan om statens stöd till innovationer och den enskilde innovatören

Det är en stor seminariedag. Man skall presentera DET STORA LYFTET för svensk elektronikindustri, en satsning som man kallar ”Strategiskt Innovationsområde” med syftning på industriell elektronik. I föredrag efter föredrag visar det sig att satsningen enbart riktar sig till de stora elefanterna. Den enskilde innovatören kan givetvis få bidra gratis om denne så önskar. Men alla medel skall slussas till de stora. Till de stora företagen, till de stora institutionerna där all innovation av värde pågår, enligt dem själva. Att fakta pekar åt andra håll, ja, det behöver man ju inte berätta.

Per Wiklund: Makers – den nya industriella revolutionen?

Makerrörelsen, med ursprung i USA, har fått stor uppmärksamhet på den senaste tiden. Rörelsen har också numera stöd av president Obama.

Kjell Axelsson: Dags att tänka om!

Kapacitet, noggrannhet, investeringskalkyler och andra produkttekniska termer har traditionellt varit bärande argument vid försäljning av avancerad teknisk utrustning. Men tiderna har förändrats. Idag måste försäljningen vara inriktad på hur kunden upplever risk och värde i affären.

Föddes rakt in i Bilsverige i Linköping sommaren 1952 när intresset precis hade tagit ordentlig fart. Volvo hade startat tillverkningen av PV 444 på allvar 1947 och Saab serietillverkningen av modell 92 1949. Familjens första bil var dock en Fiat Topolino och min blev en tvåtakts Saab 96 –64, som köptes 1975 för 600 kr.

Hans NottehedDet är väldigt roligt att se Elektroniktidningens nedslag bland svenska företag som utvecklar hårdvara och tjänster relaterade till M2M och Internet of Things. Utmaningen är att vi i Sverige som vanligt är ruggigt duktiga på tekniken, men dåliga på att sälja den och beskriva vad den gör för nytta för våra kunder. Vi utvecklar och fastnar i tekniken på låg nivå men missar tillämpningen uppåt i värdekedjan där de stora pengarna ofta finns.

Anders SjöliundAnders Sjölund: Hur ska forskardrivna företag kunna lyfta?

Våra politiker talar om att innovationer ska klara Sveriges ekonomi och regeringen lade i höstas fram ett förslag kallat Innovationsplan för Sverige –underlag för en svensk innovationsstrategi.

Jörgen Blennow: Behöver civilingenjörs­utbildningen i elektroteknik förändras radikalt?

Den 15 april var sista ansökningsdag till högskoleprogram med start höstterminen 2012. Återigen fick vi se ett lågt antal förstahandssökande till landets civilingenjörsutbildningar i Elektro­teknik. Till exempelvis Chalmers sökte 76 studenter i första hand (95 st 2011), till KTH 72 (68) studenter, till LTH 115 (100) studenter och till Teknisk fysik och Elektroteknikprogrammet i Linköping 119 (115) studenter.

Carl BaggeCARL BAGGE:

Nätneutralitet förändrar verkligheten

Mobiloperatörerna har tappat kontrollen över sina kunders kommunikation. Tidigare var användning av IP-telefoni, för den stora massan, begränsat till datorn och eventuellt hemtelefonen. Nu har plötsligt var och varannan en smart telefon som klarar av IP-telefoni (exempelvis Skype, Viber och rena SIP-klienter) och operatörerna får se stadigt minskande intäkter från samtal och sms/mms som följd.

Sommarens största svenska IT-affär var utan tvekan Hexagons köp av amerikanska Intergraph. Köpeskillingen, 15 miljarder kronor, är mer än vad kinesiska Geely fick betala för Volvos personbilar. Ändå gav affären knappast något medialt eko utanför affärspressen.

Meddelande från redaktionen:
Författaren till denna artikel har sedemera reviderat texen för att ”mer korrekt återspegla pågående utredningar om Toyotas säkerhetsstandarder”. Se vidare nedan Coveritys kommentar till texten
DaveDEBATT: Toyota Priuskatastrofen – lösningar finns

Katastrofen med Toyota Prius acceleration kunde ha undvikits. Det skriver Dave Peterson från programvaruföretaget Coverity. Han hävdar att utvecklingen av programvaran borde styras av principer motsvarande de kvalitetsmetoder som Edward Deming definierade för produktionen i det löpande bandet.

ANNONS:

Oktoberchansen

Vill du ha en Raspberry Pi – den populära enkortsdatorn från Farnell element14?
    Vi delar ut tio Raspberry Pi 3 Model B+ bland de som tecknar en ny prenumeration på Elektroniktidningen under september och oktober. Även trogna prenumeranter som förnyar sina uppgifter kan delta i kampanjen.
    Farnell element14 sponsrar kampanjen, som pågår fram till midnatt den 31 oktober.
    OBS glöm inte att kryssa i rutan för nyhetsbrev för att kunna vara med i utdelningen!
Prenumerera och delta!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)