JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
onsdag 21 augusti 2019 VECKA 34

Fordonselektronik ALLA TAGGAR

Ur-Saaben” förblir svensk

Saabs bilmuseum styckas inte utan blir kvar i sin helhet i Trollhättan. Detta efter att Trollhättans stad i samverkan med försvarskoncernen Saab och Wallenbergstiftelsen skrapat ihop 28 miljoner kronor för att rädda kvar vad man kallar svensk industrihistoria.

Tar tillvara på Saabs ingenjörskunnade

Det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform har tillsammans med det lokala utvecklingscentrumet Innovatum och personer från biltillverkaren Saabs tidigare ledning beslutat att starta ett ingenjörsbolag kallat LeanNova Engineering som ska sälja och leverera kompletta utvecklingsuppdrag mot fordonsindustrin. Fouriertransform och Combitech har dessutom tecknat en avsiktsförklaring som gör det möjligt att på sikt integrera parternas initiativ i Trollhättan till ett gemensamägt ingenjörsbolag.

Autoliv flyttar produktion till Ryssland

Bilsäkerhetsföretaget Autoliv bygger två nya fabriker i Ryssland för en halv miljard kronor. Motivet är att slippa skatten på importerade varor, skriver Dagens Industri.

Tenntrådar får bilen att gasa okontrollerat

Nasa har hittat tenntrådar, så kallade tin whiskers, i en trasig givarmodul till en Toyota Camry. Upptäckten kopplas samman med problemet med skenande Toyotabilar. Vi har länken till Nasas presentation.

Svensk bilsäkerhetskompetens attraherar USA

Det svenska kompetenscentrumet Safer ska undersöka om risken för olyckor ökar om en bilförare exempelvis använder mobiltelefonen. Uppdraget kommer från det amerikanska forskningsprogrammet Strategic Highway Research Program, SHRP 2.

Räddar liv i iskallt vintervatten

En livräddningsbräda med elektrisk framdrivning är vad femton KTH-studenter utvecklat i samarbete med Storstockholms brandförsvar. Förhoppningen är att brädan – KTH Rescue – ska ersätta Hansabrädan, som idag används av räddningstjänsten i ett flertal länder.

Utvecklingspengar till energieffektiva lastbilar

Projektet Volvo Energieffektivt Fordon har i första etappen fått 9,3 miljoner kronor i bidrag av Energimyndigheten. Målet är att utveckla tunga lastbilar med 50 procent bättre transporteffektivitet än dagens alternativ.

Can som isolerar effektivt

Analog Devices släpper en Can-transceiver med inbyggd signalisolation. Företaget hävdar att det är den första kretsen i sitt slag som isolerar upp till 5kV vid arbetstemperaturer på 125°C.

Arlanda får fullstor elbilbana

Energimyndigheten har beviljat företaget Elways 9 miljoner kronor till en testanläggning på Arlandastad där elbilar ska strömförsörjas med en släpkontakt.

Volvo XC60 Auto brake, autobromsFärre olyckor med autobroms

Bilar med autobroms var inblandade i 22 procent färre påkörningsolyckor än bilar som saknade hjälpmedlet. Statistik kommer från en studie omfattande 10 000 Volvo XC60-bilar.

Toyotaprojekt med Intel Atomi instrumentbrädan

Amerikanska processortillverkaren Intel och Toyota startar ett projekt som handlar nästa generation av system för underhållning och information i bilen. Målet är intuitiva gränssnitt och hårdvaran är Intels processor Atom.

Proppen på väg ur för telematik

Att bilen automatiskt ringer ambulansen vid en olycka är förstås väldigt bra. Att få reda på var bilen tagit vägen när den är stulen likaså. Men sådana funktioner ger väldigt lite merförsäljning. En app i mobilen som kan slå på värmen eller luftkonditioneringen – det är däremot en  storsäljare. Och för biltillverkarna själva finns både besparingar och rena vinster att göra. Telematikvärlden börjar få ordning på sina affärsmodeller, något som borgar för genombrott inom kort.

Toyotaprojekt med Intel Atom i instrumentbrädan

Amerikanska processortillverkaren Intel och Toyota startar ett projekt som handlar om nästa generation av system för underhållning och information i bilen. Målet är intuitiva gränssnitt och hårdvaran är Intels processor Atom.

Hades ger kraft när temperaturen stiger

Belgiska Cissoid, specialist på temperaturtåliga halvledare, har lanserat en isolerad gate-drivare lämpad för krafttransistorer som arbetar vid mycket höga temperaturer, speciellt snabbswitchande transistorer i kiselkarbid och galliumnitrid. Det är marknadens första i sitt slag, hävdar företaget.

Lågkonjuktur i sikte – men inte för telekom

När Teknikföretagen presenterar sin konjunkturprognos för år 2012 är det orden ”lågkonjunktur och osäkerhet” som sticker ut. Telekomsektorn förväntas dock växa även nästa år.

Scania knyter tajtare studieband med KTH

Tillgången på ingenjörer är en central fråga för den svenska verkstadsindustrin. Genom ett nytt samarbetsavtal mellan KTH och Scania ska en nära dialog kring framtida kompetensbehov och forskning nu föras.

Trippelkärna på Tricore

Infineon släpper provexemplar av en ny styrkretsfamilj för fordonselektronik kallad Aurix.

USA-framgångar för svenskt alkolås

Trion Autoliv, Hök Instrument och Senseair får fortsatt förtroende från den amerikanska nykterhetsorganisationen DADSS. Företagen får därmed ytterligare två års forskningsmedel till utvecklingen av nästa generations alkolås.

Sweco guidar dig till laddstolpen

De som någonsin kört en elbil brukar vittna om vånda att bli stående med tomt batteri. Kanske kan det bli bättre i mars nästa år för då lanserar konsultbolaget Sweco en ruttplanerare med alla offentliga laddstolpar i Norden.

 SP vill växa med fordon i fokus

När det svenska forskningsinstitutet SP blickar framåt är  elfordon ett teknikområde som får betydligt större utrymme i verksamheten. Här ska jobbas bredare mot fordonsindustrin, där rådgivning kring allt från konstruktion till återvinning ska finnas med, liksom en utökad provningsexpertis.
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)