JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Fordonselektronik ALLA TAGGAR

Svensk hypervisor ska ratta Hyundai och Kia

Mjukvara från amerikanska Wind River ska användas av sydkoreanska Hyundai i en plattform för autonoma och uppkopplade fordon. I paketet hittar vi bland annat en hypervisor utvecklad av Wind Rivers Johan Fornaeus.

Powerbox rullar ut kraft till tåg

En bred portfölj kraftlösningar för järnväg är vad Powerbox planerar att presentera på den stora transportmässan Innotrans. Mässan äger rum den 18:e till 21:a september i Berlin.

Simulator gör elväg begriplig

Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har gjort en studie där en körsimulator används för att demonstrera hur det kan se ut och fungera när elbussar och andra elfordon laddas under sin färd. Bakgrunden till studien är att Lund överväger att införa laddsträckor för elfordon.

Georadar för fordonspositionering

Amerikanska Wavesense vill sätta en georadar för fordonspositionering på marknaden. Radar som 3d-scannar marken under bilen ger hög precision och robust funktion och kan bli ett viktigt komplement till lidar, kamera och andra sensorer som läser av miljön ovan jord.

Persontransport för 80 biljoner kronor år 2030

Nio biljoner dollar – det är vad marknaden för bildelning, apptaxi, självkörande skytteltrafik och andra mobilitetstjänster kommer att vara värd år 2030, enligt en prognos från företaget Ridecell.

Svensk radar som ser båten

Luleföretaget Online Marina Sweden påstår sig vara först i världen med ett bokning- och betalningssystem som även trådlöst övervakar båtarna när de anländer både hemma- och gästhamn. Lundaföretaget Acconeers lilla radarkrets med millimeterprecision hjälper till.

Nykvarn får testbädd för elfordon

Den andra juli blev det klart att Lindholmen blir bas för den nya testbädden för elfordon. Mer överraskande var att Stockholmsområdet skulle få en filial. Den hamnar i Nykvarn, strax utanför Södertälje.

700 nya laddplatser i norr

Vattenfall ska under två år installera 700 laddplatser i tio städer tillsammans med fastighetsbolaget Diös.

Alla förarstödssystem gör misstag

Vem är bäst av Volvo, Mercedes, Tesla och BMW på att hålla sig i filen och automatiskt bromsa för ett hinder? Enligt amerikanska IIHS (The Insurance Institute for Highway Safety) går det inte att avgöra, alla testade bilar gör misstag ibland.

Förarlös eltimmerbil efter ellastbil

Förra sommaren lät Stockholmsföretaget Einride rulla ut sin första prototyp av en förarlös fjärrstyrd batteridriven lastbil på vägarna. Ett år senare lanserar företaget en timmerbil i samma genre. Den är 50 procent mer kraftfull och utformad för att ta sig fram i vissa skogsmiljöer och på skogsvägar.

200 forskningsmiljoner till elfordon

Snabbare utveckling av nya tekniker till elfordon, men även elektrifierade fartyg, luftfartyg och arbetsmaskiner. Det är ambitionen när Energimyndigheten får 200 miljoner kronor under fem år.

Charge Amps in i Australien

Stockholmsföretaget Charge Amps – som utvecklar produkter för att ladda elbilar – har ingått ett samarbete med Evolution i Melbourne som ska hjälpa det svenska företaget att nå ut på den australiensiska marknaden.

Svensk batterisensor hjälps in i bilen

Göteborgsföretaget Insplorion har skrivit ett samarbetsavtal med amerikanska Littelfuse kring batterisensorteknik för bilar. Sedan tidigare har det ryktats att Littelfuse sponsrat ett projekt där Insplorions batterisensor integrerats i en batteriprototyp från skotska AGM Batteries.

Lindholmen får testbädd för elfordon

Det kommer knappast som en överraskning att Lindholmen blir bas för den nya testbädden för elfordon. Mer överraskande är att den får en filial i Stockholm.

Svensk testbana får kompisar i USA och Sydkorea

För att underlätta utvecklingen av självkörande fordon behöver testerna standardiseras. Den svenska testanläggningen Astazero ska tillsammans med en amerikansk och en sydkoreansk anläggning ta sig an uppgiften.

Xilinx i Daimlers förarsäte

AI-processorer stjäl den mesta uppmärksamheten när det handlar om hårdvara till förarassistans och självkörande fordon. Klassiska FPGA:er är betydligt vanligare i förarstödssystem och används också för att processa sensordata påpekar Xilinx, som dessutom kan meddela att Daimler kommer att använda företagets kretsar i kommande modeller.

Kina ska bygga svenska elvägar

Kinesiska Nevs köper in sig i två svenska företag – Elways och Mimer – och tänker använda deras teknik för att implementera elvägar och självkörning i Kina.

Tesla avskedar och stämmer anställd

Enligt Teslas vd Elon Musk har en nyligen avskedad person stulit affärshemligheter och spridit lögner om företaget. Mannen själv beskriver sig som en visselblåsare.

Fordonsindustrin ropar efter programmerare

1400 personer – minst – så många mjukvaruutvecklare och -testare behöver fordonsindustrin i Västsverige anställa under de kommande fem åren.

Rekordinvestering i app-taxi

En miljard dollar investerar Toyota i den sydöstasiatiska app-transporttjänsten Grab. Det är den största investering som en biltillverkare gjort i ett transporttjänstföretag.

 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)