JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Scania vill bli först med IT-späckad lastbil
Lastbilstillverkaren Scania vill ligga i frontlinjen med Internettjänster.

Det innebär att företaget inte är berett vänta särskilt länge på nya globala nätstandarder som till exempel AMIC, Automotive Multimedia Interface Collaboration.



- Jag räknar med att Scania Infotronics kommer att välja programvaruarkitektur under det närmaste året. Det kan bli AMIC men det är inte säkert. AMIC har brister och Java har nackdelar, säger Peter Gillbrand, vd för Scania Infotronics.

AMIC är en ny standard för både nätinfrastruktur och programvarumiljö som fordonsindustrin är i full färd med att utarbeta. Men det tar flera år innan alla viktiga delar i AMIC är klara.

Inför sitt beslut tittar Scania Infotronics på flera olika programvarumiljöer; Suns Java, Microsofts Windows CE och Windows NT samt Linux.

Att det brådskar med de nya IT-tjänsterna beror helt enkelt på att de blivit en viktig konkurrensfaktor för lastbilsleverantörerna, snart lika viktiga som lastkapacitet och bränsleförbrukning, enligt Scania.

Bland det första som Scania måste besluta sig om är just nätverksinfrastruktur i fordonen och programvaruarkitektur.

Målet med AMIC är att det för första gången någonsin skall bli möjligt att fritt flytta Internettjänster, program, operativsystem och maskinvara mellan framtidens bilar oavsett vem som levererat dataprodukterna. Något sådant har aldrig funnits tidigare.

Teknikvalet inte klart


Bilindustrin vill bryta upp den modell med skyddade marknader som Microsoft och andra företag etablerat på den traditionella datamarknaden. Bilindustrin vill ha hård konkurrens mellan underleverantörerna även på detta område. Det är uppenbart att bilindustrin lutar åt att välja något slag av javaplattform men teknikvalet är ännu inte klart och beslutet har dragit ut på tiden. Bakom AMIC står i första hand Ford, Daimler-Chrysler, General Motors, Renault, Toyota och en rad andra företag.

Scania Infotronics står därför inför en rad viktiga och svåra val. Företaget har i uppdrag att utveckla tekniska lösningar på tre områden: maskinvaruplattform, infrastruktur och tjänster.

Maskinvaruplattform i fordonet inkluderar användargränssnitt mellan föraren och fordonsnätet, bildskärm för data och bild samt talkommunikation samt att ansluta alla fordonsdatorer, vid allt från bromsar till motor, till fordonsnätet. I fordonsnätet skall brandväggar installeras för att hindra obehörigt intrång i varje lastbil.

En infrastruktur måste skapas i fordonen som kan kommunicera med de publika näten. Det handlar om GPRS, Bluetooth, mobiltelefoni (GSM med flera), WAP för Internettjänster, GPS för positionering, GSM-positionering, satellitsystem för telefoni och datakom. Scania behöver klara kraven i många länder.

Slutligen så skall Internettjänster av olika slag utvecklas. Tillämpningar som fordonsnavigering och kommunikation mellan fast baserade system för driftövervakning av lastbilar, bland annat skall information från sensorer kunna inhämtas. Meningen är att gradvis utveckla allt fler tjänster.

Idag finns ingen samordning med Volvo. Det kan bli så att Volvo väljer andra lösningar, enligt Scania Infotronics.

Göte Andersson

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)