JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
måndag 26 augusti 2019 VECKA 35

Elbilstillverkaren Nevs i Trollhättan ska lansera bilar med autonom teknik senast år 2020, vilket är tidigare än tänkt. I förr veckan lanserade dessutom Volvoägaren Geely det nya bilmärket Lynk&Co som ska bli världens mest uppkopplade bil – plattformen är utvecklad av Cevt i Göteborg.

– Bilindustrin står inför en förändring nu som är lika stor som när man gick från häst till bil, säger Anna Haupt, projektledare för självkörande fordon på Nevs i en intervju med P4 Väst.

Samtidigt har Nevs insett att utvecklingen mot autonoma bilar går snabbare än företaget tidigare trott.

– En bedömning för ett år sedan var att det inte skulle ske under en kommande tioårsperiod, nu ser vi att det kommer att göra det. Vilket gör att när vi slutför utvecklingen av en ny plattform måste vi förbereda den för att vara självstyrande, säger Mattias Bergman, Nevs vd till P4 Väst.

En bevis på den snabba utvecklingen finns rent fysiskt mycket nära Nevs. Det är Cevt, som ligger på Lindholmen i Göteborg. Cevt är ett svenskt företag som likt Volvo Cars är ägt av den kinesiska Geelykoncernen (länk).

Så sent som i förra veckan lanserade Geely ett helt nytt varumärke Lynk&Co, som är baserad på arkitekturen Compact Modular Architecture (CMA) som Cevt utvecklat. CMA-plattformen är förberedd för elektrifiering och ska även bilda grund till Volvos kommande 40-modeller.

I mitten av nästa år ska de första bilarna baserade på modellen ”Lynk&Co 01” ut i Kina, under 2018/2019 ska bilmärket lanseras i både USA och Europa.

När Volvos förre chefsdesigner Peter Horbury presenterade Lynk&Co 01 i Göteborg i förra veckan var det inte många tekniska detaljer som avslöjades, skriver sajten Automotorsport som deltog i eventet.

Visionen är dock att Lynk&Co 01 ska bli världens mest uppkopplade bil. Den ska ständigt vara i kontakt med molnet och en mängd funktioner ska kunna styras via mobilen. Bilen ska dessutom ha ett öppet API, vilket innebär att andra företag kan skapa appar och funktioner som man kan välja till.

Även Nevs har en vision att utveckla framtidens mobilitet liksom autonom teknik. Men för att Nevs ska kunna konkurrera med de stora biltillverkare krävs samarbeten.

– Om jag tittar på de samarbetspartner, som vi pratar med hittills och som jag tror vi kommer jobba med mest i framtiden, är det väldigt mycket utifrån andra branscher. Det är företag mer från datateknik- och mjukvarutekniksidan, säger Hans-Martin Duringhof, elektronikansvarig på Nevs till till P4 Väst.

Nevs planerar att lansera sin första plattform som inkluderar självkörande teknik någon gång 2019 till 2020.

Illustrationen i ingressen visar plattformen som Lynk&Co är baserad på.

 

 

 

 

 

 

 

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)