JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

I ett tyskt projektet har svenska Powercell fått ansvaret att konstruera en bränslecell för fordon som går att tillverka i volymer. Likaså ska företaget utveckla en produktionslina för serietillverkning av bränsleceller. Nu gör företaget sig redo att automatisera sin produktion. I ett första steg ska teknikbolaget Semcon dra igång en testutrustning.

Göteborgsföretaget Powercell utvecklar och tillverkar bränslecellsstackar. Bränslecellerna drivs av ren eller reformerad vätgas och alstrar elektricitet och värme utan andra utsläpp än vatten.

I det tyska projektet Autostack Industrie har Powercell sedan tidigare fått i ansvar att konstruera en bränslecell för fordon. Syftet med projektet är att utveckla en bränslecell för den tyska fordonsindustrin som kan kommersialiseras till efter år 2020. I projektet igår även att utveckla en produktionslina för serietillverkning av bränsleceller.

Idag tillverkar Powercell sina bränsleceller helt manuellt. Vissa arbetsmoment är dock mycket repetitiva. Genom att automatisera dessa vill företaget både effektivisera och öka kvaliteten i produktionen.

I tajt samarbete med Semcon ska nu de första robotarna installeras.

– Men nya automationslösningar måste verifieras innan de kan införas i massproduktion och det är just det vi gör i detta första steget, testfasen, förklarar Thomas Lydhig, ansvarig teknisk projektledare på Semcon, i ett mail till Elektroniktidningen.

Innan robotarna installerats har Semcon gjort virtuella simuleringar, där hela produktionsprocessen har visualiserats.

I skrivande stund håller testutrustningen på att sättas i drift.

– Det kommer vara klart i november. Efter att ha utvärderat testets resultat ska vi skapa en verifierad lösning för massproduktion, som blir nästa steg i utvecklingen, anger Thomas Lydhig.

När allt ska vara klart och hur mycket mer effektivt Powercell kommer att kunna tillverka med hjälp av robotiseringen anges inte.

Det tyska projektet Autostack Industrie Projektet har fått 21,3 miljoner euro i finansiering inom ramen för det tyska programmet National Innovation Programme Hydrogen and Fuel Cell. I projektet ingår bland annat BMW, Daimler, Volkswagen samt den tyska delen av Ford.

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)