JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Två stycken Toyota Mirai ingår nu i Taxikurirs fordonsflotta i Stockholm, som en del i ett EU-projekt.

Det är första gången en Toyota Mirai används som taxibil i Sverige.

Experimentet finansieras delvis av Hydrogen Europe, New European Research Grouping on Fuel Cells and Hydrogen (N.ERGHY) och Horizon 2020-forskningsprojekt ”Fuel cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking”.

Toyota Mirai är en av världens första serietillverkade vätgasbilar. En bränslecell omvandlar vätgas och luft till elektricitet. Bilen släpper ut vattenånga. Mirais räckvidd på full tank är 30–40 mil.

Tankning – på till exempel vätgasstationen vid Arlanda flygplats – tar bara ett par minuter. Detta innebär en stor fördel vad gäller nyttjandegraden jämfört med en elbil som tar betydligt längre tid att ladda.

6000 Mirai rullar på världens vägar just nu. Franska taxibolaget Hype har hundra vätgasbilar i sin flotta varav ett betydande antal är Toyota Mirai. De har tillgång till fem vätgastankstationer kring Paris och 20 totalt i Frankrike.

Londonpolisen har elva Toyota Mirai.

År 2020 är Toyotas mål att sälja 30 000 vätgasdrivna elfordon årligen. Det kan jämföras med de 10,5 miljoner bilar företaget sålde totalt under 2017.

Toyota har även tillverkat över 12 miljoner elhybrider och har 39 elhybridmodeller i produktion.

Vad gäller helelektriska bilar var budet från Toyota för ett år sedan att 10 modeller skulle vara klara – för den kinesiska marknaden – under tidigt 20-tal.

År 2025 ska samtliga Toyota- och Lexus-modeller finnas som antingen batteribil, hybridbil eller plugin-hybrid.  Också antalet bränselcellsmodeller från Toyota kommer att öka.

År 2030 är målet att sälja 5,5 miljoner elektrifierade bilar varav 1 miljon helt utsläppsfria. År 2050 ska Toyota-bilars koldioxidutsläpp ha minskat till en tiondel av nivån år 2011.

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)