JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

REPORTAGE

Tillförlitlig kommunikation är ett krav för att trådlösa sensornät ska accepteras brett inom industrin. Samtidigt måste energiförbrukningen hållas minimal i noderna när elkablarna klipps. Utmaningen inom forskningsprojektet Asis är att hitta metoder som uppfyller båda dessa krav.

Zenuity må vara ungt men har fått en flygande start i och med att Autoliv och Volvo lyfte över personal och kunnande inom mjukvara för förarassistans och självkörning. I praktiken innebar det att företaget redan från dag ett hade runt 300 utvecklare på kontor i Göteborg, München och Detroit.

REPORTAGE Ett gäng ingenjörer från Nokia, Microsoft, Nvidia och Intel utlovar de perfekta cyberglasögonen för VR, AR och allt däremellan. Dels ska de ha all skärpa ett människoöga någonsin kommer att behöva. Och dels ska de kunna mixa den virtuella och den verkliga verkligheten helt sömlöst. Elektroniktidningen har testat prototypen och träffat grundaren.

Backspeglar på lastbilar är stora för att ge föraren god sikt. Samtidigt begränsar de synfältet och har rejäla döda vinklar. I Sverige utvecklar Stoneridge ett kamerasystem som ska ersätta backspeglarna hos lastbilar. I sommar släpper företaget ett första system för eftermarknaden. Och om ett till två år väntas de första lastbilarna rulla ut med ett kamerasystem fullt integrerat.

När röstassistenten Amelia inte förstår vad kunden säger, skickas en inspelning till personal på Interactions corp i Massachusettes. Nyhetsbyrån AP har besökt några av de människor som täcker upp för den artificiella intelligensen där den inte räcker till.

De avstämbara externkavitetslasrarna lockade amerikanska Thorlabs att köpa krisande Radians Innova i januari 2004. Idag är de ersatta av andra egenutvecklade optoprodukter och verksamheten i Mölndal har vida passerat de nivåer som fanns före telekomkraschen.

REPORTAGE 23 företag håller tummarna för att Elon Musk har fel. De utvecklar nästa generation ljusradar, lidar, för självkörande fordon.

REPORTAGE  År 2007 spanns Leddartech av från kanadensiska optoforskningsinstitutet INO. Produkten var på den tiden 2D-lidar, det vill säga lidar som bara scannar i ett plan.

REPORTAGE Blackmore i Montana grundades 2016 av avhoppare från ett annat optoföretag där de utvecklat de grundläggande -komponenterna.

REPORTAGE  Innan 2018 är över kommer det att rulla autonoma fordon med lidar från Cepton på vägarna, några hundra stycken. Strategin är att snabbt få fram produkter som kan komma i skarp drift, snarare att fila på en generell lösning.

I fem år har Delsboföretaget Senseair och den japanska jättekoncernen Asahi-Kasei Microdevices, AKM, samarbetat kring en ny sensorgeneration – en liten, billig och energisnål ir-sensor som mäter luftkvalitet utan att göra avkall på prestanda. En stor utmaning har varit att ersätta den lilla glödlampan med en lysdiod. Nu är det avklarat. En ny sensorgeneration har just lanserats. Då köper AKM Senseair.

 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)