Skriv ut
Svenska Flexenclosure håller på att göra sig ett namn som leverantör av strömförsörjning till basstationer i ödemarken. Med vind, sol och diesel, och ett smart styrsystem som anpassar driften efter förhållandena, kan driftskostnaderna minskas med 80 procent. Vinden står för 70-75 procent av energin.
Ifjol vann Flexenclosure, ett svenskt företag med rötterna i Lidköping, överraskande pris för bästa innovation inom infrastruktur på Mobile World Congress (länk). I år är företaget tillbaka på mässan, nu med en fullskalig anläggning på bästa plats, precis innanför huvudingången.

Företagets paradprodukt heter E-site, en basstationssajt med allt utom själva radio- och telekomutrustningen. Det vill säga en container med elcentral, styrsystem och batterier som kan laddas av vind, sol eller diesel - på taket till containern finns solfångare och intill står en vindturbin. Tanken är att använda den på landsbygden där det inte finns tillgång till el, eller där elnätet fungerar långt från hundraprocentigt.

Dieseln används bara då batterierna behöver laddas och varken vinden eller solen ger tillräckligt mycket effekt. Det egenutvecklade styrsystemet ser till att batterierna alltid är laddade, från den för tillfället bästa energikällan, och att energin används optimalt för såväl basstationen som för den nödvändiga kylning.

- I en typisk tillämpning står vinden för 70-75 procent av elförsörjningen, dieseln för 15-20 procent procent och solen för under 10 procent, berättar företagets säljchef Christian Jonsson.

En av hemligheterna är Flexenclosures egenutvecklade vindkraftverk, där turbinbladen är utformade för att alstra ström även vid låga vindstyrkor. Det räcker med en medelvind strax över 3 m/s för att vindkraftverket ska bli lönsamt. På många ställen är också solfångarna stöldbegärliga, vilket inte i lika hög grad gäller vindkraftverket.

- Varje sajt måste byggas efter de lokala förhållandena. Ibland är det bättre att avstå från solpaneler. Men vi garanterar minst 80 procents besparing av driftskostnaderna, jämfört med vanliga dieseldrivna sajter, säger Jonsson.

Ericsson använder Flexenclosures lösning vid sin uppvisningssajt i Kenya. Och fler kunder står på kö.

- Intresset är enormt. Inom ett år tror jag vi har sålt ett hundratal anläggningar, och ytterligare lika många finns då ute för fullskaleförsök, säger Christian Jonsson.

En konsekvens är att företaget växer. Idag är man 25 anställda, och fler behövs, både vid huvudkontoret i Lidköping och säljkontoret i Stockholm.
Kategori: Nyheter