Skriv ut
Ännu ingen ljusning för nätverksbolaget Netinsight, som säljer switchar och routrar för medianät, digitalt marksänd tv och kabel-tv-nät. Kundernas planerade projekt försenas och de order som trots allt kommer är mindre än man har räknat med.
Försäljningen första kvartalet minskade med nästan 20 procent till 62,4 miljoner kronor enligt kvartalsrapporten.

Rörelseresultatet föll från plus 5,2 miljoner kronor första kvartalet förra året till minus 5,0 miljoner i år.

Ingen munter läsning för aktieägarna som hade hoppats på en vändning efter det dåliga fjärde kvartalet.

Vd Fredrik Trägårdh förklarade i bokslutsrapporten tidigare i år varför Netinsight inte lyckats växa under 2012. (Länk)

1.  Projekten i Östeuropa, Mellanöstern och Afrika startades inte som planerat. De är försenade men inte förlorade.

2. Fem av våra tio största affärsmöjligheter under förra året var DTT-projekt (digital marksänd tv) som försenades.
 
3.  Storleken på vår genomsnittsaffär minskade betydligt, vilket innebär att vi har använt mer resurser för att uppnå oförändrade intäkter.

Situationen var i stort sett densamma under första kvartalet i år - ett stabilt flöde av återkommande affärer men avsaknad av stora beställningar.

En positiv signal ges dock.

- Under NAB-mässan i Las Vegas i april fick vi mycket uppmärksamhet för våra nyligen lanserade produkter, bland annat Nimbra VA 210. Det är en produkt som förbättrar bildkvalitet och därmed kundupplevelsen av video transporterad över publikt internet, skriver Fredrik Trägårdh i kvartalsrapporten.