Skriv ut

Waymo kommer att låta kunder rulla helt ensamma i företagets experi­men­tella robot­taxi­tjänst i Phoenix, för vissa körningar. Waymos taxiapp kommer ibland att föreslå det som ett alternativ för kunden.

Så skulle Waymos tjänst egentligen ha sett ut från början när den startade den 5 december i fjol. Det blev en anti­klimax för själv­körnings­branschen när så inte skedde efter en lång tid av för­väntningar och en utbredd tro på att Waymo var den som låg först i utvecklingen.

Om inte ens Waymo var redo att plocka bort sina tekniker ur framsätet skulle ingen annan heller vara redo.

Det historiska meddelandet från Waymo till sina kunder att de snart kan komma att sitta helt ensamma utan Waymopersonal i robottaxin.
Det finns alltid en knapptelefon till Waymo-assistans.

Och så blev det – ingen kör experiment­robottaxi utan tekniker i framsätet. I vilken ut­sträckning som Waymo faktiskt kommer att börja göra det nu, kommer den närmaste framtiden att utvisa. Nyheten i sig med­delades inte direkt från Waymo. Det som hänt är att användare av tjänsten fått ett direkt­meddelande om vad som kommer att ske.

I mars i fjol körde taxi­bolaget Uber på och dödade en kvinna i Tempe, Arizone, med en av sina experiment­bilar. Det gav branschen en tanke­ställare och spred skepsis bland media­kommen­tatorer.

I ett tidigare stadium av Waymos utveckling rullade dess taxibilar ibland utan trygghets­personal, men olyckan i Tempe kan ha bidragit till att Waymo bromsade planerna på att göra det med vanliga människor som passagerare. Företaget satte tillbaka reservföraren i framsätet strax innan den skarpa premiären.

Waymo kan ha gjort bedömningen att det skulle ha inneburit en säkerhetsrisk att plocka bort personalen ur förarsätet.

Det är också känt från vittnesmål från passagerare att Waymos bilar är orutinerade bil­förare med jobbiga konsekvenser för både passagerare och med­trafikanter. Bilarna har haft en dålig känsla för hur ett fordon framförs bekvämt och hur de smidigt ska hantera trafik­situationer som kräver sociala samspel med med­trafikanter – som att svänga in på en hårt trafikerad väg eller att avgöra om en fotgängare önskar gå eller stanna kvar vid ett övergångs­ställe.

Elektroniktidningen tror att det finns ett uppenbart sätt för Waymo att bestämma vilka körningar som nu kan gå med tomma framsäten, nämligen sträckor och tider som Waymo under de senaste året kunnat dokumentera att bilarna klarar på egen hand utan in­gripanden.

Kategori: Nyheter