JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
måndag 16 september 2019 VECKA 38

Fordonselektronik ALLA TAGGAR

48 miljoner till de tysta bussarna i Göteborg

Energimyndigheten går in med 48 miljoner kronor i Volvos 200-miljonersprojekt Electricity i Göteborg där helektriska bussar ljudlöst ska rulla fram i kollektivtrafiken från 2015.

Svenska forskare gör superdator för rymden

Med hjälp av teknik från spelkonsoler ska forskare vid Mälardalens högskola utveckla en superdator för framtidens dataanalysberäkningar i satelliter.

Åtta induktivt laddade slitvargar

I den brittiska staden Milton Keynes, som ligger mellan Oxford och Cambridge norr om London, inleds nu ett femårigt projekt med induktivt laddade elbussar som ska rulla 17 timmar om dygnet, sju dagar i veckan.

Första svenska elvägen i Södertälje

Södertälje kan bli först i Sverige med induktiv laddning av elbussar i vanlig trafik direkt från vägbanan. Scania och Södertälje kommun har ansökt hos Trafikverket att få bygga en kilometerlång teststräcka genom staden.

Linear: Effektiva batterier med balanserade celler

Stora batteristackar bestående av seriekopplade energitäta litium­polymer- eller litiumjärnfosfat-celler (LiFePO4) med hög toppeffekt är nu vanliga i en rad olika tillämpningar, allt från el- och hybridfordon till stora energi­lagringssystem. Framför allt elfordonsmarknaden förväntas skapa en enorm efterfrågan på stora system av serie- och parallellkopplade battericeller.

Murata: Keramiska kondensatorer för elbil och hybrid

Försäljningen av elbilar (EV, electric vehicles) och (HEV, hybrid electric vehicles) har ökat starkt under senaste decenniet, och kombinationen förbränningsmotor/elmotor visar sig i allt högre grad vara en miljöriktig och allmängiltig lösning inom fordonsteknik. Den stora ökningen skapar en stark efterfrågan på elektronikkomponenter från biltillverkare eftersom många av de nya bilarna har delar eller funktioner som tidigare var helt mekaniska men som nu ersätts av elektriska eller elektroniska komponenter.

ÅAC ändrar i toppen

Uppsalaföretaget ÅAC Microtec– som utvecklar rymdelektronik i miniformat – möblerar om i ledningen. Björn Åstrand tar över som vd, medan företagets tidigare vd Kjell Bohlin fortsätter som teknikchef.

Nästa år kommer Toyotas bränslecellsbil

Japanska Toyota satsade tidigt på laddhybridbilar. Nu går företaget i bräschen för nästa tekniksprång, bränslecellsbilar. Företaget visade igår upp en prototyp på CES-mässan i Las Vegas och ska dra igång försäljningen nästa år i USA. Priset blir ”överkomligt”, lovar Toyota.

Aktiv balansering med telemetri

För Linear Technology är balansering och övervakning av batterier ett viktigt teknikområde. Nu lanserar företaget ytterligare en krets som aktivt kan balansera stora batteripaket i exempelvis el- och hybridbilar. Lösningen ökar batteriets totala kapacitet markant, jämfört med vid passiv balansering.

HarmanEfter mobiler
och flygplan:

Virtualisering
i bilen

Nu ska fordonssystem och infotainment köras på  en och samma processor  med hjälp av virtualisering. Elektroniktidningen har kartlagt den växande skaran av leverantörer.

JAnneJAN TÅNGRING:

Hårda paket blir mjuka med hypervisor i bilen

Först blev bilens styrsystem elektroniska, sedan digitala. Med introduktionen av hypervisorer i fordon tas ett nytt steg: hårdvarukomponenterna blir mjukvara.

Svensksnuvat ABB får dansk revansch

När mobilladdare för det nya infrastruktur- och forskningsprojektet på E14 mellan Åre och Sundsvall nyligen upphandlades fick ABB nobben (länk). I Danmark har företaget mer flyt. Där har teleoperatören Clever just valt ABB som leverantör av ytterligare 50 snabbladdare till sitt landsomfattande stationsnät.

Vehicle to buildingElbilar kopplas till kontorets elnät

Nissan har kopplat en parkeringsplats för elbilar till byggnadens elnät. Därmed kan företaget utnyttja energin i bilbatterierna för att flytta elköpen till billigare timmar.

Fylls med kretsar som inser faror

Moderna bilar i alla prisklasser kommer i större utsträckning att få stödsystem som hjälper föraren att köra säkrare. För det krävs skräddarsydda systemkretsar som effektivt kan hantera informationen från de olika kamera- och radarsystemen som stoppas in i bilarna. På sistone har några riktigt vassa systemkretsar dykt upp på marknaden. Och inom kort väntas fler.

Autoliv ser med egna algoritmer

Bilsäkerhetsföretaget Autoliv är känt för sina avancerade kamera- och radarsystem. Men att företaget ligger i världstoppen när det gäller att utveckla bildbehandlingsalgoritmer och realisera dessa effektivt i systemkretsar är nog mindre känt. Inom en nära framtid ska både enkel- och stereokameror – baserade på egen mjuk- och hårdvara – levereras till en biltillverkare som är ledande inom aktiv säkerhet.

Snart kan du släppa ratten


Självkörande bilar har blivit hett, för att inte säga stekhett, sedan Google släppte loss sin autonoma bil på gatorna i Silicon Valley. I Sverige är Volvo och Scanias ­ambitioner betydligt mer jordnära. Här handlar det om att spara bränsle åt åkerierna eller låta bilen själv ta hand om tråkiga uppgifter som köerna i morgon­rusningen.

Sveriges största projekt för smartladdning

Med 24 miljoner kronor i potten ska Green Highway bli ett mönster för hela Sverige när det gäller elbilsladdning. 82 nya smartladdningsstationer och ytterligare 11 potenta snabbladdare ska installeras.

Mer pengar till elfordon och marin energi

Elfordon och marin energi är två strategiska forsknings- och innovationsagendor som nu beviljas 400 000 kronor vardera av Vinnova och Energimyndigheten. Pengarna ska användas för att utforma visioner, mål och strategier för utveckling av respektive innovationsområde.

Toyota börjar med magnetladdning

Toyota tar nu ett stort steg mot trådlös laddning av sina el- och hybridbilar. Företaget har skrivit ett licensavtal med det amerikanska teknikföretaget Witricity, vars forskning Toyota stöttat finansiellt.

Saab bygger med Boeing

Den amerikanska flygjätten Boeing har valt svenska Saab som samarbetspartner för ett helt nytt skolflygplan för det amerikanska flygvapnet.
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)