JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Fordonselektronik ALLA TAGGAR

Rökgassensor vill bli nästa Ikea

Sensorbolaget Sensic deltar i Svenska Dagbladets och Carnegies tävling om vem som ska bli nästa Kamprad. Serieentreprenören Bosse Hammarlund torde vara bekant för Elektroniktidningens läsare. Han har varit med och startat en rad tekniktunga bolag baserade på forskning från framför allt KTH.

Klart: Qualcomm köper NXP

Efter en månad av rykten bliv det idag officiellt att Qualcomm lagt ett bud på NXP värt 47 miljarder dollar. NXP:s styrelse rekommenderar budet som är det största någonsin inom halvledarvärlden.

Fordon åter hett i Göteborg

Elbilstillverkaren Nevs i Trollhättan ska lansera bilar med autonom teknik senast år 2020, vilket är tidigare än tänkt. I förr veckan lanserade dessutom Volvoägaren Geely det nya bilmärket Lynk&Co som ska bli världens mest uppkopplade bil – plattformen är utvecklad av Cevt i Göteborg.

Tålig laddare från Gnesta

Kraftföretaget Powerbox har släppt en batteriladdare med inbyggd intelligens som siktar på fordon och krävande industritillämpningar. Den har förprogrammerade laddningsalgoritmer, men kan också  kundanpassas.

Kinabränsleceller får svensk plätering

Pläteringmaskiner från svenska Impact Coatings ska använda för volymproduktion av bränsleceller. Ordern är värd över 100 miljoner kronor under tre år.

Eva visar hur elbilen laddas

Norrköpingsföretaget Chargestorm har utvecklat en laddbox för elbilar som kopplad via Ethernet, 3G eller wifi visar vad som sker under laddningen samt även tillåter att laddboxen konfigureras. Företaget hävdar att det är marknadens första i sitt slag.

Teslabilarna tar över ratten nästa år

Sedan igår är alla Teslabilar som rullar av tillverkningsbandet hårdvarumässigt redo för full autonomi. Men initialt har de inte ens funktionen Autopilot. Det avslöjade Teslas vd Elon Musk i natt svensk tid. 

ABB:s första svenska snabbladdare för Volvos elbuss

När den helelektriska stadsbussen började rulla mellan Johanneberg och Lindholmen i Göteborg sommaren 2015 var det Siemens som stod för snabbladdningsstationerna. Nu har ABB, som är Volvos andra samarbetspartner för ladddning, invigt den första snabbladdningsstationen i Göteborg.

De tyska delstaterna vill förbjuda bensinbilar år 2030

Enligt uppgifter i tidskriften Der Spiegel vill det tyska förbundsrådet förbjuda nya bensin- och dieselbilar år 2030. Förbundsrådet uppges också arbeta för att få igenom beslutet i EU.

Cortex R52:s prestanda ser lovande ut

Processorutvecklaren Arm har simulerat sin nya cpu-kärna R52 i EEMBC:s prestandatest för fordonselektronik, och det ser bra ut. Med några försiktiga reservationer.

EU betalar bränslecellstest i Volvobil

Svenska bränslecellsföretaget Powercell ska få bidrag från EU för att testa en 100 kW-bränslecellsstack i Volvobilar.

Vem får årets guldmedalj?

Nu har tre kandidater vaskats fram som potentiella vinnare av årets Polhemspris – utpekat som Sveriges finaste och äldsta teknikpris. Den 15 november avgörs det om priset går till en utvecklare av säkerhetsbältet, de två som skapat inloggningsstickan YubiKey eller männen bakom röntgenkällan MetalJet.

Elbilen från Lund söker finansiering

Den svenska elbilen Uniti har tagit det ovanliga greppet att leta nya investerare genom gräsrotsfinansiering. Planen är att få in fem miljoner kronor som ska användas för att ta fram den första prototypen.

Möt Rise – Sveriges svar på Fraunhofer

Den 1 april slogs de tre forskningsinstituten SP, Swedish ICT och Innventia samman. Chef för det nya storinstitutet med verksamhet på 23 orter är Pia Sandvik. Hennes uppgift är att få ut mer forskning per satsad krona.

Håll händerna på ratten

Kameror och ultraljudssensorer är de vanligaste hjälpmedlen för att kartlägga omgivning runt bilen men en radar är överlägsen i mörker och dåliga väderförhållanden som regn, snö och dimma. Samtidigt har den svårt att klassificera objekten, att avgöra om ett eko kommer från en människa eller en vägskylt.

Elväg mot allmän väg

27 miljoner kronor – så mycket satsas nu på att reda ut hur elvägsteknik ska kunna ta steget från dagens testverksamhet till storskalig drift. Arbetet ska ske inom det färska projektet ”Forsknings- och innovationsplattform för elvägar”.

Volvo öppnar kontor i Silicon Valley

Volvo vill anställa runt 70 personer på det nya kontoret i Mountain View i Silicon Valley. Tanken är att komma närmare de stora teknikbolagen för samarbeten kring infotainment, elektrifiering och självkörande fordon, skriver The Mercury News.

Smarta båtar intar Amsterdam

När andra talar autonoma bilar är självkörande båtar hett i Amsterdam. Nästa år ska de första prototyperna sjösättas. Forskningsprogrammet Roboat, styrt av AMS Institute, inkluderar bland annat forskare från Bostonkändisen MIT.

Qualcomm överväger bud på NXP

I vad som kan bli årets största affär överväger Qualcomm ett bud på NXP värt över 30 miljarder dollar. Ett avslut kan komma inom två till tre månader men Qualcomm överväger också andra förvärv, skriver Wall Street Journal.

Nästa Volvo-autopilot inte lika het

Nvidias nya systemkrets Xavier drar bara 20 watt men har samma prestanda som det fullmatade datorkort Drive PX2, som drar 250 watt och driver de autopilotbilar som Volvo börjar testa nästa år.

 
magasinet

222 stycken elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)