Reaktionen lät inte vänta på sig. De flesta medier och bloggare är övertygade om att Iphone blir en succé. Aktien steg 8 procent till sitt högsta värde någonsin.
Analytiker pekar ut Sony Ericsson som den stora förloraren. Sony Ericssons musikmobiler spås en tuff framtid i konkurrens med Iphone.
Iphones formgivning röner överlag högt betyg. Svart och rostfritt, 11,5 x 6 cm, och bara drygt 11 mm tunn och 135 gram lätt påminner den i storlek och formspråk en hel del om de större Ipodarna.
Det mest framträdande draget är den stora pekskärmen på 3,5 tum. Några knappar finns inte, utan allt styrs via denna skärm. En finess är den inbyggda accelerometern som känner av hur telefonen är vinklad och anpassar bilden därefter - en idé som för övrigt saligt insomnade finländska Myorigo försökte lansera redan 2003.
Telefonen är strikt GSM/Edge, på de fyra vanliga frekvensbanden (850/900/1800/1900 MHz). Ingen 3G. Gissningvis är 3G alltför komplext och strömkrävande för att bygga in med bibehållen penga- och strömbudget. Dock finns Bluetooth och wifi inbyggt, för Internetsurfningen. Surfning görs med Apples egen webbläsare Safari, som i denna version fått en zoomfunktion för att göra innehållsrika webbsidor läsbara på 3,5-tumsskärmen.
Epost görs också enbart med Apples egen mailklient. Tredjepartsprogram kan inte laddas ned, och några trådlösa wifi-telefonsamtal modell Skype kan sålunda inte heller göras.
Greenpeace demonstrerade mot Apple Samtidigt som Steve Jobs lanserade Iphone och de andra nyheterna på Macworld skanderade Greenpeaceanhängare utanför lokalen om Apples undermåliga miljöpolicy. Greenpeace har tidigare konstaterat att Apple är sämst bland alla stora dator- och mobiltillverkare på att hantera miljöfrågor och återvinning, se artikel (länk). På webben lade Greenpeace samtidigt ut en webcast där en "alternativ" Steve Jobs presenterade en miljöpolicy mer i linje med Greenpeace filosofi. |
Användarna är bundna till en enda operatör, Cingular, som enligt Wall Street Journal har ensamrätten till Iphonesamtal i USA under flera år framöver. Det är också Cingular som tillsammans med Apple kommer att sälja telefonerna, i affär och via webben. Cingular hör till Ericssons storkunder, och har även infört 3G (UMTS) i stora delar av sitt nät.
Två minnesstorlekar finns, 4 respektive 8 Gbyte flashminne. Det finns alltså ingen hårddisk. Minnet är dessutom fixt från början - att komplettera med mer minne i efterhand låter sig inte göras. Minnesstorleken bestämmer också priset - 499 eller 599 dollar, inklusive tvåårsavtal med Cingular.
Kameran är en ganska svag punkt, endast 2 Mpixlar. Dock finns ett inbyggt bildbehandlingsprogram som är mer avancerat än i de flesta mobiltelefoner.
Batteriet kan vara ytterligare en svag punkt. Apple utlovar 5 timmar taltid och 16 timmar musiktid. Det kan säkert hålla i början, men sannolikt kommer tiderna att minska i takt med att batteriet degenererar. Och då går det inte att på sedvanligt mobilvis gå till affären och köpa ett nytt batteri. Nej, i Apples värld är det Apple som byter batterier, det gäller Iphone precis som Ipod.
Två effektbesparande sensorer finns dock inbyggda, dels en närhetssensor som stänger av skärmen när man sätter luren till örat och dels en ljussensor som anpassar skärmens ljusstyrka till omgivande ljus.
Vilka företag som levererat innehållet är förstås inte officiellt. Men enligt en rapport från FBR Research (Friedman, Billings, Ramsey Group), som citeras av EE Times, står Infineon för basbandet, Samsung för applikations- och videoprocessor, Marvell för wifi-kretsen, CSR för Bluetooth-stödet och Broadcom för styrkretsen till pekskärmen.
FBR hävdar att Apple enbart beställt 6 miljoner telefoner, med option på 3 miljoner till om efterfrågan blir god. De hugade spekulanterna får dock ge sig till tåls - inte förrän i juni börjar Iphone säljas i USA, och här i Europa får vi vänta till julhandeln.
I samband med lanseringen försvinner också ordet "Computer" ur bolagets namn, som hädanefter enbart är Apple Inc.