Evenemanget äger rum i den lite mindre Victoriahallen på Stockholmsmässan. Tanken är att besökarna ska kunna följa produktionen i de två produktionslinorna från en av de nedsänkbara läktarna.
– I den ena linan kommer vi att köra ett enklare kort för en konsumentprodukt med en standardpasta. I den andra linan ska vi ha ett svårare kort med dyrare komponenter och där ska vi testa en lågtemperaturpasta som omsmält med varmluft, säger Lars Wallin som varit med att ordna produktionsdelen på de två senaste mässorna.
Korten ska testas på plats och resultaten ska förhoppningsvis tala om för besökarna hur bra de RoHS-kompatibla processerna fungerar. Den kompletta statistiken kommer dock först några veckor efter minimässan. Förutom att se levande produktion kan besökarna höra när Lars Wallin frågar ut ett antal personer om blyfri produktion. Dessutom finns det plats för ett trettiotal utställare.
– Vi kommer att ha färdigmöblerade montrar i två storlekar, nio och femton kvadratmeter, säger Magnus Eriksson. För besökarna ska evenemanget bli billigt. – Antingen blir det gratis eller så har vi en symbolisk anmälningsavgift. Hur många besökare som han hoppas ska komma vill han inte avslöja men läktaren rymmer uppåt 600 personer.
Ekonomiskt är det ett litet arrangemang för Stockholmsmässan.
– Vi gör inte det här för att tjäna pengar. Vi har andra incitament, vi vill vara en spelare i branschen och hålla varumärket vid liv mellan mässorna som bara är vart tredje år.
Gensvaret från branschen är dock avvaktande:
– Vi har inte hunnit prata så mycket om det och har därför inte bestämt oss om vi ska delta. Men jag tror att de flesta har ganska bra koll på läget, säger Tommy Wredh på Tecono.
– Det är ett bra koncept men jag hade hellre sett att de hade kört det i höst. Han får medhåll av Anders Lind på Scanditron:
– Vi är positiva men frågan är hur många besökare ett sånt här evenemang drar. De flesta har nog konverterat redan. En annan invändning är att endagarsmässan i Stockholm konkurrerar med Productronica som äger rum i München mellan den 15 och 18 november och att den största amerikanska produktionsmässan Apex (fd Nepcon) startar den 8 februari 2006.