Kinesisk supermobil
på kinesisk processor
Huawei använder en kinesisk Armprocessor i den snabba telefon Huawei lanserar just nu på MWC. Det är den första kinesiska mobilprocessorn för topprestandasegmentet – tidigare Kinaprocessorer har använt äldre Armkärnor som Arm9 och Arm11.Enligt Huawei har K3V2 30-50 procent högre prestanda än Nvidias fyrkärna Tegra 3, som har en 32-bitars adressbuss. Elektroniktidningen hittar inga siffror på prestanda per watt.
Kretsen har designats av Hisilicon, som fram till 2004 ägdes av Huawei. Hisilicon har en av sina konstruktionsavdelningar i Sverige. De andra finns i Peking, Shanghai och i Kiseldalen. Huvudkontoret ligger i Shenzen.
Hisilicon är tidigare känt för media- och nätverksprocessorer.
Det här är, efter vad Elektroniktidningen känner till, första gången en kinesisk tillverkare levererar en mobilprocessor i topprestandaklassen. Tidigare kinesiska mobilprocessorer har använt äldre Arm9 och Arm11-kärnor och konkurrerat på lågprismarknaden. Nu ger sig Hisilicon in i det dyraste prissegmentet i konkurrens med exempelvis Nvidia, Qualcomm, Samsung, Texas Instruments och ST Ericsson.
Grafikenheten kommer från en hemlig amerikansk partner och har 16 kärnor.
Mobiltelefonen som lanseras i några olika versioner på MWC heter Ascend D. Den använder DDR2 Low powerminne och ska finnas i butikerna i sommar.
Telefonens LTE-modem sitter en separat krets och är inte tillverkat av Hisilicon. Företaget säger sig dock ha ett eget LTE-chip under utveckling. Det ska vara klart om sex månader.
Det här är inte Hisilicons första mobilprocessor. Den tidigare generationen använde en
Det här är inte heller Hisilicons sista besök i topprestandaklassen. Om mellan sex och tolv månader ska Hisilicon släppa en approcessor på Arms nya arkitektur Big Little som är en blandad kompott av snåla Cortex A7- och snabba A15-kärnor. Den kommer att tillverkas i 28 nm, om – som Hisilicon säger — processen har mognat tills dess. Också K3V2 kommer i så fall att porteras till 28 nm.
Huawei sålde tre miljoner telefoner 2010, 20 miljoner i fjol och hoppas sälja 60 miljoner i år, cirka 40 procent av dem i Kina.