Miljonen kommer från den nya gräsrotsfinansiären Arantus och går till Neue labs i Stockholm, som säljer utvecklingssatser för smarta accessoarer.
– Fram till idag har vi varit självfinansierade men nu börjar det verkligen röra på sig inom fashion- och wearable tech, och för att kunna möta alla önskemål från befintliga och nya kunder måste vi skala upp rejält, berättar Fredrik Timour, vd och en av de nio grundarna, för nyhetsbrevet Breakit.
Neue labs utvecklingssats heter Automat och har ambitionen att göra det enkelt och snabbt att komma igång och utveckla prototyper för uppkoppplade acessoarer, eller wearables. Kunderna är modedesigners och kreatörer som vill koppla upp allt från kläder och smycken och spelkontroller.
Utvecklingskortet mäter cirka 12x16 mm och innehåller sensorer, microSD-kontakt, Bluetooth Smart, tolv konfigurerbara IO, åtta analoga ingångar och I2C – allt på knappt ett gram.
Dessutom finns ett litet strömförsörjningskort med batteri. Och ett 27x32 mm-kort med sex lödbara anslutningar, på ett drygt gram. Företaget åtar sig också att ta fram skräddarsydda IO-kort på beställning.
Ett moln finns också att integrera sig i, IBM:s Node Red, där det bland annat finns AI-funktioner. Och så finns mobilappar och verktyg för att utveckla egna appar.
Neue labs har varit verksamt sedan 2015 och omsatte 1,8 miljoner kronor i fjol. SAS, Fjällräven och Henzel Studio finns bland kunderna, liksom H&M och Microsoft.
Investeraren Arantus pengar kommer från gräsrötter, men investeringsbesluten fattas av ett expertråd. Det här är Arantus första investering.
– Vi gillar möjligheten att både få småsparare och affärsänglar som investerare, utan att ha så många aktieägare att behöva administrera, säger Fredrik Timour.
– Dels kan de många småinvesterarna vara en rekryteringsbas för oss och kanske kan vi få hjälp vid framtida produkttester. Samtidigt har vi också fått in affärsänglar som kan hjälpa oss att växa.