Lufttaxitillverkaren Lilium är mycket nöjd med tester som gjorts på partnern Customcells batterier, och beställer fler. Cellerna har kisel i anoderna och ska användas i VTOL-farkoster.
Customcells siktar på en årsproduktionsvolym på 3,5 GWh i Tübingen, Tyskland.
Cellerna har kisel i anoden vlket gör susen för deras energidensitet, effekttålighet och hur många laddcykler de tål.
Problemet är att kislet degenerar när batteriet laddas första gången. Lösningen är att addera extra kisel med en metod som heter ”pre-lithiation”. Metoden licenseras från amerikanska Ionblox.
Efter 800 stycken fulla laddcykler (1C/1C) hade testbatteriet kvar 88 procent av sin lagringskapacitet. Enligt Customcells var målsättningen endast 80 procent.
Att batterierna ska gå till en luftfarkoster betyder att Customcells måste uppfylla krav på spårbarhet av celler och processer.
Lilium ska inleda tillverkningen av nya EVTOL-farkoster senare i år och den första vara i luften andra halvåret nästa år.