Företaget har inte utvecklat någon elektronik före Portsystem 2000. Trots det har man åstadkommit en tämligen imponerande skapelse, en intelligent lastport som kan kopplas till Internet och styras varifrån som helst i världen. Det ger helt nya möjligheter till övervakning, statistikinsamling och inte minst service. Därtill finns funktioner som indikerar när en lastbil närmar sig, assistans vid inbackning och möjlighet att förse varje enskilt paket som lastas in och ur med RFID-etiketter.
Totalt har utvecklingen tagit 2 600 mantimmar på företaget, plus något tusental konsulttimmar. Portsystem 2000 har via Acreo fått en del av utvecklingen betald av EU-pengar.
- Vi kanske hade kunnat lösa en del av kundernas krav ändå, men det hade inte blivit ett så komplett och funktionsrikt system utan Acreo, säger Björn Thyselius.
- Portsystem 2000 sticker ut i en bransch som normalt inte använder inbyggda system. Företaget har dessutom varit bland de mest aktiva i tävlingen, säger Johan Nordin, ordförande i Embeddedsektionen på IM-föreningen, som ligger bakom priserna.
De tre studenterna från Luleå som ligger bakom den elektroniska rullskidan - Emil Ohlson, Viktor Noorlander och Björn Norell - var inte mindre lyckliga. Skidan simulerar bakhalt före och andra mer vinterrealistiska förhållanden med hjälp av en trådtöjningsgivare, en magnetbroms och lite elektronik däremellan.
- Poängen är att åkaren tvingas använda rätt teknik. Dessutom har vi byggt in samma funktioner som i en cykeldator så att åkaren via statistik på en pc kan få se vilken effekt en viss typ av träning ger, säger Emil Ohlson.
Huruvida det blir en verklig produkt av rullskidan återstår att se. Fabrikanten, Elpex, har ännu inte bestämt sig för detta, trots god respons från bland andra förre landslagsskidåkaren Niklas Jonsson.
Förutom de två Embeddedpriserna delade även organisationen Tekniq ut ett hederspris, till projektet Evolve som tagit fram en fyrhjulsstyrd Volvo.
Adam Edström