|
Öppet, ljust och luftigt ska det vara när Ericsson träffar sina kunder |
Givetvis finns basstationer, antenner och miljötrendriktiga solpaneler |
|
Ericsson har över 1000 demonstrationer att visa upp, dock inte samtidigt |
|
och den som vill titta in i en telefonväxel kan få göra det också |
– Vi vill föra dialog med kunden, inte pusha våra produkter eller vår teknik. Och vi vill visa upp ett innehåll som tilltalar kundens kund, förklarar Ben de Vries, ansvarig för "experience marketing", som basat för bygget.
Här finns förstås basstationer, växlar och teknisk utrustning, men dessa står i bakre delen av lokalen. På mer framträdande platser finns öppna montrar som visar upp hur telekom kan användas inom allt från medicinsk teknik till transporter, statlig verksamhet och el- och vattenförsörjning. Tjänsteverksamheten, Global Services, har fått en egen avdelning. Bar och restaurang finns också i lokalen.
– Innehållet kan ändras snabbt, beroende på syftet med mötet och vilka som kommer hit. Ericsson har över 1000 demonstrationer som kan visas upp här.
Konceptet liknar det Ericsson visat upp på mässan Mobile World Congress de senaste åren. Vilket inte är så konstigt, då Ben de Vries och hans kollegor även legat bakom utformningen av de satsningarna.
– Vi har fått bra feedback på vår närvaro där, och använt flera liknande grepp här. Men det är stor skillnad - Mobile World Congress är fyra mycket intensiva dagar, det här är betydligt mer långsiktigt, säger han.
Lokalen rymmer uppemot 350 personer, och ska förutom kundbesök även användas för interna events, presskonferenser och andra möten. Och den lär bli hårt bokad - Ericssons huvudkontor får 22 000 besökare om året, i genomsnitt 85 per dag. Omkring 600 VIP-kunder kommer varje år, och därtill omkring 6000 Ericssonanställda som inte har huvudkontoret som sin arbetsplats.