Hos originalet verkar man vara måttligt road över det kinesiska företagets renommésnyltning.
– Denna sajt har inga relationer till Ericsson. Våra bolagsjurister tittar nu på detta för att avgöra vilka åtgärder vi bör vidta, säger Ericssons amerikanske kommunikationsansvarige Kathy Egan till bloggaren Hans Sandberg (länk) som uppmärksammat fenomenet.
Sandberg, en svensk frilansjournalist bosatt i USA, har också försökt ringa Hericsson men säger sig inte ha fått något svar.
Hericsson visar på sin sajt upp en lång rad mobilmodeller, alla med den av Ericsson inspirerade logotypen, men med utseende som påminner om mobiler från Nokia, Blackberry och Samsung. Företaget ska enligt tidningen Feber även marknadsföra en Iphone-kopia, dock med det varumärkesskyddade äpplets blad vänt åt vänster i stället för åt höger som Apple gör. Denna mobil ska också ha en "compatible Nokia charger".
Att Hericsson varit igång sedan 2005 känns osannolikt, inte minst eftersom dess första pressmeddelande är daterat i juni i år.
Oddsen att Hericssonmobiler kommer att dyka upp i en mobilbutik här i landet känns helt klart väldigt höga.