Trots att digitala signalprocessorer ständigt blir kraftfullare - inom kort kommer kretsar som kan prestera upp till 5 000 mips - klarar de inte allt när det gäller tredje generations mobilnät, 3G.
Vissa algoritmer är helt enkelt för beräkningskrävande för DSP-kretsar. I ett 3G-system baserat på mobilstandarden CDMA (Code Division Multiple Access) delas ett givet frekvensområde upp mellan olika användare genom bandspridning. Innan nerblandning och avkodning måste signalen samlas ihop i basbandet. Denna så kallade avspridning sker vid mycket höga samplingshastigheter, på flera hundra Mbit/s eller som man brukar uttrycka det Mchips/s.
- Egentligen skulle vi vilja implementera allt i DSP-algoritmer men hastigheter runt 4 Mchips/s klarar DSPer inte i dagsläget, säger Leon Chicheportiche Europas marknadschef för trådlösa system på Texas Instruments.
Därför kommer sådant som Rake-mottagare och Turbo-avkodare, som skyddar mot kanalfel, att göras med specifika asicar istället för DSP-kretsar. En separat avkodare för MPEG2-video kommer också att behövas när videotjänster efterfrågas.
Nere i själva basbandet klarar dagens DSP-kretsar dataöverföringshastigheter på 384 kbit/s, men förmodligen måste man kompromissa med hastigheten i upplänken. Det dröjer också innan det finns mobiltelefoner som klarar 2 Mbit/s.
- Det kommer att vara en ganska lång övergångsperiod innan man kan utnyttja 3Gs kapacitet på hela 2 Mbit/s i mobila tillämpningar, säger Leon Chicheportiche.