Teracom Components i skånska Hörby räknar med att växa framöver. Efter marknadsframgångar i Storbritannien med företagets combinrar och filter för digitala marknät väntar satsningar i en rad länder.
Teracom Components kommer att öka sin omsättning med omkring 50 miljoner kronor varje år under de kommande åren. Det tror Anders Mattsson som leder försäljningen av företagets produkter på området broadcasting.
- Alla länder kommer att gå över till att sända tv digitalt. Frågan är bara när, säger han.
När de analoga näten ska anpassas för digitala signaler behövs produkter av den typ som Teracom Components utvecklar. Än så länge är det bara Sverige och Storbritannien som har byggt ut digitala marknät, och hittills leder Teracom Components i sin nisch. I Sverige har företaget stått för i princip all utrustning och i Storbritannien för hälften.
Nu har företaget bland annat skaffat sig en säljare i Australien. Just Australien, samt Irland och Portugal är de länder utöver de nordiska som nu står på tur för att starta digitala sändningar. Den europeiska försäljningen sköts från Sverige, men Teracom Components funderar på att öppna slutmonteringsverkstad i Australien för att korta leveranstiderna till kunder där.
Av bolagets drygt 60 anställda jobbar runt 15 personer med utvecklingen. Men broadcastingområdet står bara för en tredjedel av omsättningen. 1996 började Teracom Components att sälja sändutrustning för mobiltelefoni, och den delen växte snabbt till två tredjedelar av företagets omsättning på totalt 155 miljoner kronor. De senaste åren har man anställt omkring tio personer per år, och i våras invigdes en ny monteringshall på 1 000 kvadratmeter.
Teracom Components är inriktade på högfrekvensteknik för starka sändare. Frekvenserna ligger mellan 40 och 3 000 megahertz, och effekterna mellan 0,1 och cirka 200 kilowatt. Utrustningen på broadcastingområdet består alltså till stor del av combinrar och mycket skarpa filter som gör det möjligt att sända många ömsom analoga och digitala kanaler inom en begränsad bandbredd. Sådan sändning försvåras av att analoga kanaler sänds med mångdubbelt högre effekt än digitala.
Om man bortser från USA, där sändartypen är annorlunda och där Teracom Components inte har konkurrerat, så räknar företaget med att det har 10-15 procent av världsmarknaden för motsvarande analoga produkter.