JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Inget nytt ljus under solen
Röntgenlitografi är inget nytt påfund. Långt ifrån. Redan i mitten av 1980-talet spenderade pionjären IBM i storleksordningen 2 miljarder dollar på just röntgenlitografi.

Den allmänna uppfattningen för tio år sedan var nämligen att traditionell litografi skulle stöta på patrull strax under 1 μm-gränsen. Men nya framsteg, ironiskt nog inom IBM, gjorde det möjligt att fokusera ljus mer noggrant. Hemligheten stavades faskoherens.

Det fina med kråksången var att den existerande UV-litografin lätt och billigt kunde anpassas till den förfinade tekniken. I alla fall om man jämförde med att anamma en helt ny metod som exempelvis röntgenlitografi.

Såväl japanska som amerikanska kiseltillverkare hoppade snabbt på det faskoherenta tåget och snart var linjebredder på mindre än 1 μm inget problem längre.

IBM, med sin stora satsning på röntgenlitografin, befann sig plötsligt på ett sidospår.

Men nu verkar det vara dags igen. Kiseltillverkarna tror sig snart tangera ljusets fysiska gräns, som idag sägs ligga runt 0,18 μm. Röntgenlitografin har därför plockats upp ur malpåsen. Skulle man få tekniken att fungera praktiskt öppnar sig oanade möjligheter för kiselindustrin, som väl aldrig någonsin skulle kunna begränsas av våglängd igen.

Men ännu är röntgenlitografin inte i mål. Och det finns fler konkurrerande alternativ som fightas om titeln som framtidens tillverkningsteknik. Att skriva direkt på kislet med elektronstråle är en möjlighet.

Mer science fiction-känsla står forskare vid japanska Nippon för; de försöker odla kretsar.

Vilken metod vinner då? Efter en titt i backspegeln är det svårt att våga sia om segraren. Nya banbrytande upptäckter kan snabbt vända upp och ner på gamla sanningar, IBMs röntgenhistoria är bara ett exempel.

Ett gott råd till alla kiseltillverkare blir därför: Lägg inte alla ägg i samma korg!

Charlotta von Schultz
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)