JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Svenska Mässan varnar för "bluffguide"

- Gå inte på erbjudandet från mässguiden Fair Guide. Det är ingenting värt, och de använder vårt namn utan tillstånd, säger Annika Persson, projektledare för mässan Komponent-Elektronikproduktion.
På www.fairguide.com finns en databas med tusentals mässor och hundratusentals företag. Här kan man hitta mässor över hela jorden inom de mest skilda områden, och se listor över utställande företag. Likaledes går det att söka efter företag och se på vilka mässor de ställer ut. Uppskattningsvis finns något tusental svenska företag i databasen.

Så långt låter det som en meningsfull tjänst. Men enligt Annika Persson på Svenska Mässan i Göteborg använder sig företaget bakom tjänsten av minst sagt tvivelaktiga metoder.

- De tar uppgifter om utställare från vår webbsajt och skickar på dem lömskt utformade erbjudanden om att vara med i deras guide. Och de ger sken av att vi på Svenska Mässan står bakom erbjudandet, trots att vi flera gånger bett dem att inte använda vårt namn, säger hon.

Likväl hävdar Fair Guide på sin webbsite att "enbart företag som deltar på mässan och som bett om att få bli registrerade omnämns".

Ett av de omnämnda företagen är Elnitec i Mullsjö. Vd Sven-Åke Dahlqvist hade först tänkt låta erbjudandet gå direkt i papperskorgen. Men i stället skickade han det till Svenska Mässan för att fästa mässans uppmärksamhet på det hela.

- Jag vill varna de andra utställarna på Komponentmässan. Gå inte på det här, säger han.

Brevet från Fair Guide ger ett tämligen oskyldigt intryck. Mottagaren uppmanas fylla i kontaktuppgifter om företaget, samt underteckna och skicka tillbaka brevet. I en finstilt passus mot slutet står dock att man därmed förbinder sig att betala 971 Euro, närmare 10 000 kronor, för en betald annons. Förbindelsen gäller dessutom tre år framöver - man får alltså en ny faktura på beloppet året därpå, och en till ytterligare ett år senare.

En annan konstighet är att det inte står något telefonnummer på brevet, enbart Internet- och faxuppgifter.

Per Broquist på företaget Abece AB i Enstaberga gick på erbjudandet.

- Vi blev helt klart lurade. När första fakturan kom skickade vi ett brev tillbaka där vi sa att vi minsann inte beställt något. Då fick vi en kopia av erbjudandet som jag undertecknat, och först då läste vi det finstilta, säger han.

- Men det värsta är att man förbundit sig att betala i tre år. Vi betalade nyligen vår andra faktura.

Ingen av de inblandade vill dock påstå att Fair Guide bryter mot lagen. Snarare att de rör sig i en gråzon.

- Det är vattentätt, men fult. Jävligt fult, säger Per Broquist.

Den sökbara databasen innehåller ungefär 300 000 utställare. Av dessa har enligt uppgifter på sajten cirka 7 000 betalt annonsplatsen. Betalda annonser kommer först vid sökning och innehåller företagets logotyp, men i övrigt inte mycket mer information än för de som inte betalt.

Bakom Fair Guide står företaget Construct Data Verlag GmbH i Österrike. Elektroniktidningen har per telefon och e-post sökt verkställande direktören Wolfgang Valvoda för en kommentar, hittills utan framgång. Sieglinde Kavan, ansvarig för kundservice, uppmanar dock alla som känt sig felaktigt behandlade av företaget att inkomma med skriftliga klagomål.

Alla annonsörer känns dock inte vid att de betalt. På Quartz Pro, vars annons ger intryck av att vara betald, säger vd Guy Portnoff att han visserligen sett erbjudandet men aldrig skickat in något eller betalt något.

Adam Edström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)