Trots ökad konkurrens på huvudmarknaden Tyskland räknar Nokia med att kraftigt öka försäljning av digitala tv-mottagare.Nokia får hårdare konkurrens för sina digital-tv-mottagare (set-top box) på den viktigaste marknad, Tyskland, efter att mediakoncernen Kirch börjar köpa mottagare även av Philips och franska Sagem. Trots det hoppas Nokia på en avsevärd försäljningsökning och skruvar därför upp tillverkningskapaciteten. SCI:s Motalafabrik, som tillverkar Nokias digital-tv-mottagare, höjde tidigare i år årskapaciteten till 2 miljoner digital-tv-mottagare för att klara Nokias expansion, och det räcker ändå inte.
- Vi har beställt ytterligare en ny produktionslinje för 450 000 digital-tv- mottagare som skall installeras i september för att klara Nokias krav, säger fabrikschef Christer Rapp i SCI System Sweden, som för något år sedan köpte Nokias Motalafabrik och som nu producerar för enbart Nokia.
Beskedet från SCI ger en viktig signal eftersom Nokia inte redovisat hur man skall möta den hårdare konkurrensen i Tyskland.
Förlorar monopoletI maj blev det nämligen klart att Nokia förlorar sin monopolställning hos tyska Kirchgruppen, som svarat för mer än hälften av Nokias försäljning av digital-tv- mottagare de senaste åren. Kirch gav Nokia en rekordbeställning på 1,1 miljoner digital-tv-mottagare 1995, en order värd cirka fyra miljarder kronor som nu är levererad.
När Kirch nu börjar köpa även av Philips och Sagem så kommer Nokia att tappa marknadsandelar. Den stora frågan är självklart om Nokia även tappar volym. Både Philips och Sagem har nått stora framgångar på digital-tv-marknaden i andra länder och hoppa ta en stor del av den tyska marknaden.
- Philips hoppas ta 50 procent av marknaden hos Kirch. Vi räknar med att börja leverera i oktober, säger Carl Harner, marknadsansvarig i tyska Philips.
Kirch kan i praktiken spela ut de tre leverantörerna mot varandra. Koncernen sänder cirka 100 digitala satellit-tv-kanaler mot den tyska marknaden, och subventionerar digital mottagning genom att hyra ut satellitmottagare till lågt pris. Det innebär att det just nu inte finns någon möjlighet att sälja via radiohandlarna direkt till konsumenterna i Tyskland, enligt Philips. All försäljning i Tyskland går via Kirch och via Deutsche Telekom, som köper digital-tv-mottagare för sitt kabel-tv-nät. Det är just denna situation med två stora kunder och tre leverantörer som levererar digital-tv-mottagare enligt en fastställd specifikation, som brukar leda till att det är svårt att behålla 50 procent av volymen för någon av leverantörerna. Dessutom blir prispressen hård.
Hoppas på andra marknaderEnligt branschuppgifter beräknas Kirch öka antalet abonnenter med 1,4 miljoner de kommande två åren. Om Nokia får bara en tredjedel av denna volym så innebär det kraftigt minskade leveranser från Motala.
Nokia ger ingen prognos för försäljningen i Tyskland. Enligt Katarina Hägg på Nokia Multimedia Terminals hoppas Nokia växa på andra marknader. Hon pekar på Storbritanniens digitala marknät, det digitala svenska marknätet och även svenska Telias kabel-tv-nät.
Christer Rapp hoppas naturligtvis att Nokia skall bibehålla eller öka volymen. Det återstår att se om Nokias marknadsapparat verkligen kan öka försäljningen.
Nokia Multimedia Terminals redovisar inte hur stor deras omsättning är. Motalafabriken rapporterar dock att de levererade 1,1 miljoner digital-tv- mottagare senaste året, och att företagets omsättning var totalt 1,9 miljarder kronor. Antalet anställda var 850.
Göte Andersson