Bilen är en smarttelefon på hjul, den blir elektrisk nu och självkörande snart. Det här bäddar för något som varje storstad trött på smog och trängsel behöver – bildelning.
Under intervjuer får jag ibland en motfråga – vad är hett just nu?
Branschen har varit lite tråkig. Jag har inte riktigt vetat vad jag ska svara. Ok, Internet of things, visst, men var är killer-appen? Så jag har ryckt på axlarna.
Men nu exploderar plötsligt fyra områden samtidigt: elbilar, uppkopplade bilar, artificiell intelligens och omställningen till förnybar energi. Alla genererar stora nyheter varje vecka. Alla berör trafiken.
För att ta ett exempel så känns de som en perfekt storm för bildelning, som är en form av biluthyrning, men med bara korta resor inom avgränsade områden och utan pappersexercis – sätt dig bara i närmsta lediga bil och kör iväg. Du kan läsa en text om bildelningsföretaget Miveo här (länk).
För det första är det uppkoppling som gör att bildelning till slut går att implementera i praktiken. Uppkoppling gör att vi exempelvis vet var alla bilar befinner sig och hur mycket bränsle de innehåller.
Delningsbilar kommer självklart att vara elbilar. Resorna är korta så det finns ingen grund för räckviddsångest. Tankning är inget problem – plugga in den där du parkerar. Laddstolpar – gärna under solcellstak – kommer att finnas överallt. Energiomställningen ställer upp dem för att kunna avyttra den sporadiskt producerade energin från vind och sol.
Artificiell intelligens, slutligen, gör bilen självkörande. Delningsbilarna kommer att själv plocka upp nästa användare. De tar sig till service, hittar bättre parkeringsplatser och sprider ut sig trategiskt efter var statistiken säger att de kommer att behövas.
Bildelning flyttar fokus från att äga bil till att beställa transport som tjänst. Det är ett exempel på att det skapas en app-ekonomi kring uppkopplade bilar. Den kan precis som i mobilvärlden växa sig ikapp och förbi den gamla hårdvarubaserade ekonomin.
Att transportbranschen står inför en gigantisk omdaning är något som biltillverkarna själva tror. VW omdefinierar just nu sig själv till transportlösningsföretag med allt från karttjänster, taxiappar, kollektivtrafik och bilpooler till olika former av delat ägande.
Om tio år tror VW att en väsentlig del av dess inkomster kommer från mobilitetetstjänster.
Vilka dessa mobilitetstjänster kommer att vara vet vi inte. Jag tror att bildelning kommer att finnas där, men inbakad i någonting ännu mer komplext, där gränserna mellan kollektivtrafik och privattrafik är suddiga.
De här omdaningen orsakas av de fyra krafterna jag nämnde. Deras kombinerade påverkan är så omfattande att det inte ens går att gissa vilken trafikvärld vi rattar oss in i.