Förr i tiden var det enkelt: man pluggade in en kassettspelare och den kom med sitt eget användargränssnitt.
En kassettspelare tar ström och levererar audio. Men Ipoden har nu fått biltillverkare och konsumenter att inse att intelligenta prylar behöver en djupare integrering.
Så säger i alla fall Ralf Fachet på Wind River. Han talar om det som ”Ipod-effekten”.
Alla bilar vill ha Ipod BMW, Mercedes, Smart, Ferrari, Audi, Volvo, Volkswagen, med flera, utvecklar just nu i samarbete med Apple speciallösningar för att integrera Ipod i bilen (länk) . Föraren kan växla låt från ratten. Låttitlarna kommer upp i bilstereons display. Ipoden laddas. Och så vidare. Också bilstereotillverkarna lanserar Ipodintegreringslösningar. I framtiden ska inte bilföretagen behöva utveckla en speciallösning för varje ny pryl. Det ska finnas en generell plattform i bilen som pryltillverkarna kan plugga in sig i. Detta är tanken bakom Wind Rivers initiativ. |
Ralf Fachet har förstås också en lösning. Wind River drar nu igång arbetet med att standardisera en ”infotainmentplattform” för bilar.
Systemet förutsätter inte Wind Rivers eget operativsystem VxWorks. Gränssnitten ska specificeras men implementeringarna vara fria.
Som Osek alltså, fast för Ipodar och inte fönsterhissar?
- Nej! Osek är för hårdvaruorienterat, för centrerat kring operativsystem, säger Ralf Fachet.
- Vi vill definiera ett öppet programgränssnitt.
Något annat som saknas i Osek är iden om att integrera allt i samma utvecklingsverktyg, i detta fall Eclipse, den öppna verktygsplattformen.
Ett sätt att implementera en plugin-miljö i bilen vore förstås att montera in en inbyggnads-pc. Men Ralf Fachet tror inte att det skulle vara kostnadseffektivt.
- Vi tror mer på att använda en traditionell embeddedlösning, säger Ralf Fachet.
I morgon kommer Wind River att presentera sin idé under realtidskonferensen RTECC i Köpenhamn.