JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. iPod tar NAND till nya höjder

Hög tillväxt och prisras är två ord som beskriver NAND-marknaden väl. Årets tillväxttakt för NAND-minnen blir dock halverad jämfört med i fjol, hävdar analysföretaget iSuppli. Ändå väntas försäljningen öka med 29 procent i år jämfört med förra året.
Att förutse marknaden för NAND-minnen är ingen lätt uppgift. När Apple släppte sin musikspelaren iPod nano med inbyggt flash i augusti i fjol sattes hela NAND-minnesbranschen i gungning. För att klara den förväntade säljsuccén påstås Apple ha bokat uppåt 40 procent av Samsungs NAND-produktion, vilket motsvarar drygt 20 procent av världsproduktionen. I gengäld påstods Samsung ha dumpat priset med upp till 50 procent. Under tredje kvartalet förra året minskade därmed bitpriset med närmare 40 procent.

Prisraset har sedan fortsatt. Värst var det i februari i år. Då föll priset med drygt 10 procent i veckan, flera veckor i följd, eftersom bland annat Apple inte köpte minnen i den takt marknaden förväntat.  

Men trots det kraftiga prisraset under det senaste halvåret väntas NAND-marknaden få en stark tillväxt även i år: upp 29 procent från i fjol. Det gör att NAND-försäljningen tros nå 13,8 miljarder dollar i år, vilket skulle motsvara 5,4 procent av världens totala halvledarförsäljning, hävdar iSuppli. Det kan jämföras med DRAM som står för drygt 10 procent av halvledarförsäljningen i världen.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)