JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. EU-fordonsprojekt domineras av svenskar

När en av bilens styrenheter går sönder övertas omedelbart dess funktioner av andra styrenheter i bilens datanät. Den typen av robusthet är ett av målen med EU-projektet Dyscas.
Dyscas står för "Dynamically Self-Configuring Automotive Systems" (fordonssystem som kan omkonfigurera sig själva i flykten). Det har fått 2,5 års finansiering av EU:s forskningsprogram för informationsteknik FRIPS i en underkategori som heter Strep (specific targeted research or innovation project).

Fem av projektets nio deltagare är svenska: Volvo, Enea, KTH, Systemite och Movimento. Övriga deltagare är DaimlerChrysler, Bosch och universiteten i Greenwich och Paderborn.

Volvo är koordinator.

Projektet har ambitionen att göra tre implementeringar. En som demonstrerar automatisk upptäckt (plug and play), en som demonstrerar automatisk programuppdatering när bilen kommer i närheten av ett nätverk, samt en som visar hur programvara kan flyttas runt dynamiskt mellan styrenheter.

Movimento säljer diagnos- och programmeringsverktyg för fordon. Systemite säljer en modellbaserad utvecklingsmetod.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)