Den neutraliseringen ingår i abonnemanget.
– Det som kunderna får ut av detta är förstås må-bra-faktorn, kommenterar en marknadschef på Fones4free.
Prisupplägget är att mobilen, som heter Noir, är gratis och likaså koldioxidneutraliteten. Det kunden ser på räkningen är bara abonnemangsavgiften.
Fones4free påpekar i sin marknadsföring att alla energibesparingar som abonnenterna gör utöver abonnemanget, är nettovinster för miljön. Med andra ord: kunden har en påtaglig möjlighet att inte bara neutralisera sin negativa effekt på miljön vad gäller koldioxidutsläpp, utan att till och med utgöra en positiv nettoeffekt.
Teorin bakom arrangemanget är att människans energianvändning bidrar till en miljöskadlig växthuseffekt på planeten jorden, genom utsläpp av bland annat koldioxid.
Neutraliseringen av denna negativa effekt, utslagen per capita, är en tjänst som Fones4free köper av företaget Climate Care.
Tjänsten kallas "CO2 offset", koldioxidkompensation.
Climate Care, i sin tur, implementerar koldioxidkompensationen genom att investera i och bidra till olika koldioxidreducerande projekt. Bland annat energiproduktion utan fossila bränslen, energisparteknik och plantering av skog. Informationskampanjer om koldioxidreduktion räknas också i sig som en del av implementeringen.
Climate Care beskriver sig som ett mellanting mellan en välgörenhetsorganisation och ett företag med ett ”visst” vinstintresse.
Företaget hade en omsättning på en dryg halv miljon pund år 2005. En av kunderna är British Airways som erbjuder sina passagerare möjligheten att köpa koldioxidneutrala biljetter.
Fotnot:
Avlatsbrev såldes av Romersk-katolska kyrkan under senmedeltiden och gav köparen syndernas förlåtelse.