JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Få vill betala för säker bilelektronik
Trots att säkerhet är en av de viktigaste parametrarna för bilköpare är det få som vill betala extra för elektroniksystem som ökar säkerheten. EU, som satsar stora pengar på bilsäkerhetsforskning, vill därför förtydliga vikten av säkerhetssystemen.
Pris, säkerhet och bränsleförbrukning är de tre viktigaste faktorerna när potentiella bilköpare väljer mellan bilmodellerna. Det framgår av en så kallad Eurobarometerundersökning som EU låtit göra inom ramen för initiativet Intelligent Car. Undersökningen, med 25 000 svarande i alla EUs 25 medlemsländer, visar också att betalningsviljan för säkerhetssystem är svag. Detta oroar EU, som satsar stora pengar på forskning inom bilsäkerhet, oftast tillsammans med biltillverkarna.

- Med teknik kan säkerheten ökas och olyckor förebyggas. Resultaten från undersökningen understryker hur starkt europas medborgare känner för detta, och varför vi alla måste agera nu, säger Vivianne Reding, EU-kommissionär med ansvar för informationssystem i ett pressmeddelande.

Hon drar slutsatsen att bilköpare och andra måste informeras bättre, så att de fullt ut förstår fördelarna med säkerhetssystemen. Europakommissionen kommer att vidta åtgärder för detta.

Undersökningen visade också att 80 procent av de svarande ville ha så kallad ESC, Electronic Stability Control, i sin nästa bil. ESC är ett välkänt begrepp och upplevs som en förlängning av automatbromsarna ABS, Automatic Braking Systems.

Därtill vill 70 procent ha funktionen att mobiltelefonen automatiskt ringer till larmecentral eller motsvarande vid en olycka, så kallad e-Call. Lika många anser att denna funktion inte är något stort problem ur integritetssynpunkt, eller åtminstone att fördelarna överväger nackdelarna.

ESC och e-Call är, efter pris, säkerhet och bränsleförbrukning de två viktigaste kriterierna vid "nästa bilköp" enligt undersökningen.

Undersökningens slutsats stämmer väl överens med vad GMs forskningschef Blair Carlson och Saab Automobils el- och elektronikchef Ingemar Söderlund sade i en nyligen publicerad intervju i Elektroniktidningen (länk).

Antalet trafikdödade och antalet fordon i Tyskland
Image
Källa: Statistisches Bundesamt, Bosch

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)