Även lönsamheten är stark. Fjärde kvartalet gav en vinst på 4,6 miljarder kronor, mer än tre gånger högre än motsvarande kvartal i fjol. På helåret var vinsten över nio miljarder kronor, upp 144 procent från året innan.
Bakom framgångarna ligger framför allt två produklinjer - kameratelefonerna Cybershot (K800) och musikmobilerna Walkman (K790). Av de 75 miljoner sålda mobilerna var 60 miljoner musikspelande, därav 17 miljoner av typen Walkman.
En annan framgångsfaktor är att man lyckats hålla priserna uppe. Snittpriset har blivit lite högre än förväntat, skriver företaget, då efterfrågan varit starkare än man vågat hoppas på. Det gäller i synnerhet i Latinamerika och Asien. Även i Europa har efterfrågan varit stark, men mer i linje med förväntningarna.
Framgångarna har gjort att Sony Ericsson nu uppskattar sin egen marknadsandel till 9 procent. Man beräknar sålunda totalmarknaden under 2006 till 980 miljoner telefoner, vilket är 30 miljoner fler än man tidigare trott.