Ericsson lanserar då sin första konsumentprodukt sedan mobiltelefonerna slogs samman med Sony. Det rör sig om ett instickskort till datorer som klarar HSPA och alla andra GSM-standarder. Tekniken är utvecklad av Ericsson Mobile Platforms. Kortet ska börja säljas inom ett år.
– Vi vill göra mobilt bredband till en massmarknad och med detta initiativ tar vi ledningen. Vi tror att detta är vad som krävs för att marknaden ska ta fart, säger Håkan Eriksson, Ericssons tekniske direktör, i ett pressmeddelande.
Ericssons informationsdirektör Henry Stenson poängterar att produkten visserligen kommer att användas av konsumenter, men att den kommer att säljas till företag.
– Det är en business-to-businessprodukt, säger han till Elektroniktidningen.
Ericsson hoppas framför allt att den ska sätta fart på HSPA-marknaden.
– Man får skilja på korta och långa bollar. Det här är en typisk kort boll, säger han och hoppas att fler HSPA-kort från många aktörer snart når marknaden.