Det är Tandbergs teknik för IP-tv som Ericsson vill åt. Den passar som hand i handske med Ericssons tidigare förvärv av Marconi, Redback och Entrisphere. Kombinationen av optoteknik och IP-tv-kompetens är precis vad som krävs för att leverera HD-tv, som Ericsson pekar ut som nästa stora tillväxtmarknad för operatörer med fasta nät.
Tandberg Television har kunder i cirka 100 länder, de flesta inom kabel- och satellitkommunkation. Bolaget har 870 anställda, omsatte 350 miljoner dollar i fjol med en vinstmarginal på 21 procent. Ericsson äger redan 11,7 procent av aktierna.
Vad som ska ske med varumärket Tandberg är ännu inte klarlagt. Tandberg Television är ett av de självständiga bolag som bildades 1979, i kölvattnet av konkursen för Tandbergs Radiofabrikk A/S året dessförinnan. De övriga Tandbergbolagen, som Tandberg Data, Tandberg ASA och Tandberg Storage, berörs inte av affären.