Med Linear Express vänder sig företaget i första hand till kunder som behöver snabb leverans av ganska små volymer, säg 100 till 300 komponenter, vilket är vanligt då man drar igång prototypserier eller förproduktion. Linear lovar att 95 procent av leveranserna ska ske inom en till två veckor från något av företagets två dedikerade lagerlokaler, en i Kalifornien och en i Singapore.
Verksamheten ska ses som ett komplement – inte en konkurrent – till den traditionella komponentdistributionen som i Sverige sköts av Arrow och Acal. Distributörerna har inte förmåga att hålla alla komponentvarianter i lager, samtidigt som de inte alltid heller har möjlighet att stödja småserier. I Storbritannien, där Linear Express redan funnits några år, kan man se att distributörerna faktiskt själva använder tjänsten i sitt dagliga arbete.
– Men tanken är också att Linear Express ska vara till hjälp i paniksituationer vid leverensförseningar. I dessa situationer vill vi skapa ett alternativ till dagens brokers.
Företaget ser brokers som en grå marknad, svår att kontrollera, som inte passar in i den egna affärsidén.
– Vi ger livstidssupport och livstidsgaranti på våra produkter, men vi kan inte garantera produkter som säljs via brokers. Vi har också stött på fejk-produkter i omlopp på den grå marknaden, säger Peter Hellström.
Hittills har Linear anställt två personer i Sverige och en i Finland för att ta hand om den nyintroducerade verksamheten i Norden. Kunder i Danmark och Norge tas omhand ifrån Sverige. Den som vill använda Linear Express måste anmäla intresset i förväg hos Linear. Godkännandeprocessen kan ta en dag.
– Ring bara det lokala kontoret i Sverige och anteckna dig som kund. Det kan vara en god idé att göra det i god tid innan, så att det går snabbt att beställa när det väl är bråttom, säger Peter Hellström.