En del av de nya pengarna ska också användas för att hitta nya användningsområden som underhållning, bilindustri och säkerhet. Mer detaljerad än så vill John Elvesjö inte vara.
Tobii har utvecklat en teknik som kan registrera exakt var på en bildskärm betraktarens ögon tittar. Tekniken baseras på ett antal IR-dioder och tillhörande sensor som byggs in i skärmen.
- När du väl markerat vilken mapp på skärmen du vill använda finns två möjligheter: du kan klicköppna den med en tangent eller, om du är totalförlamad, öppna den genom att låta ögonen vila på mappen under en viss förutbestämd tid, säger John Elvesjö till Dagens Industri.
Inom kort börjar företaget leverera en bärbar dator med ögonstyrningsfunktion. Prislapp: 150 000 kronor.
Men tekniken används också av mediebranschen för att studera hur konsumenter läser tidnings eller webbsidor. En tredje användargrupp är alzheimer- och läsförståelseforskare.
De 170 miljoner kronor som företaget nu tagit in kommer från riskkapitalbolagen Northzone Ventures och Amadeus Capital som båda bidrar med 65 miljoner kronor. De resterande 40 miljonerna kommer från Investor. Bolaget satte in 100 miljoner kronor år 2007 och äger 24 procent av bolaget.
Tobii grundades år 2001 och har gått med vinst sedan 2004. Företaget har runt 200 anställda och växte i fjol med närmare 90 procent till 206 miljoner kronor.
De tre grundarna, John Elvesjö, vd Henrik Eskilsson och utvecklingschefen Mårten Skogö har haft 45 procent av bolaget men den andelen späds nu ut.