JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Adam Edström: Vad blir Apple utan Jobs?

Nyheten att Steve Jobs lämnar vd-posten på Apple sänkte företagets börskurs med fem procent och skapade snabbt spaltkilometer av kommentarer i media. Att hans avgång är en förlust för Apple är helt klart, frågan är hur stor och hur företaget ska axla framtiden utan sin grundare och ledstjärna.
Få människor har personifierat entreprenörsandan i Silicon Valley som Steve Jobs. Utan honom och hans visionära ledarskap skulle Apple med största sannolikhet inte ha lyckats gå hela vägen från nischtillverkare av datorer till världens största och mest inflytelserika IT-företag. Att hans vacklande hälsa – han lider av sköldkörtelcancer och har varit sjukskriven sedan januari – nu stoppar honom från att fortsätta som vd är ofrånkomligen en jobspost, om uttrycket tillåts.

Steve Jobs kommer att fortsätta som styrelseordförande. På hans inrådan har styrelsen utsett Tim Cook till ny vd.

– Jag tror att Apples ljusaste och mest innovativa dagar ligger i framtiden. Och jag ser fram emot att titta på och bidra till företagets framgång i en ny roll, skriver Jobs i det kortfattade öppna brev till styrelsen där han meddelar sin avgång.

Tim Cook torde därmed ha fått ett av de svåraste och mest otacksamma jobb som tänkas kan. Hur han än beter sig kommer han att bli jämförd med sin föregångare, och i varje situation kommer såväl medarbetare som omgivning att fråga sig hur Jobs hade gjort. Cook har förvisso varit den som i praktiken lett företaget under Steve Jobs sjukskrivning, men att Jobs hållit i trådarna även under denna tid har varit uppenbart.

Cook har varit drivande bakom uppbyggnaden av Apples butikskedjor, och arbetat mycket med företagets logistik. Innan han kom till Apple 1998 jobbade han på Compaq, även där med logistik som specialitet.

Apple har, som bloggaren Om Malik så tydligt poängterar, under Jobs tid visat en anmärkningsvärd förmåga att låta de nya produkterna kannibalisera på de tidigare. Iphone tog död på Ipod och Ipad tog en stor munsbit av Macbook. Just i den förmågan ligger en stor del av Steve Jobs storhet – få företagsledare skulle välja att inte maximera försäljningen av existerande succéprodukter.

Apple har också, tvärtemot rådande industritrender, visat styrkan av vertikal integration. Genom att ha kontroll på samtliga vitala element i innovationskedjan har man effektivt stängt konkurrenterna ute och samtidigt lyckats tjäna stora pengar. På köpet har företaget fått såväl kultstatus bland sina anhängare som speglosor om paranoia och totalitarism från sina belackare.

På Apple finns en stor mängd begåvade människor inom allt från elektronik och mjukvara till formgivning och marknadsföring. Att få fram ett par generationer till av Iphone och Ipad kommer därför säkerligen att gå alldeles utmärkt.

Den stora utmaningen blir nästa ”disruption”, nästa grej, som i sin tur ska kannibalisera på mobilerna, surfplattorna och datorerna. Månne finns embryon redan i Apples hemligaste labb. Men därifrån till världssuccé? Ingen vet.

”Slutet på en era” hör till de mer typiska kommentarerna på webben, och det är faktiskt inte för stora ord att ta till. Men det dröjer säkert många år innan den eran ebbat ut. Apple är urstarkt idag, och kommer sannolikt att förbli så i många år framöver.
MER LÄSNING:
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev

SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

 

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)