Syftet med att skapa Japan Display är kort och gott att få Japan att återta den globala ledartröjan när det gäller små och medelstora skärmar. På senare år har de japanska skärmtillverkarna lagt så mycket energi på att konkurrera på den egna marknaden, att de tappat globalt.
Minnestillverkaren Elpidas förre verksamhetschef Shuichi Otsuka, har accepterat att leda det nya företaget, efter en tids fundering.
Shuichi Otsuka |
Hur samspelet mellan de tre tillverkarna och verksamheten ska bedrivas är ännu inte helt klart. Diskussioner förs exempelvis kring var produktionen ska ske och vilka patent och tekniker som ska föras över till det nya företaget. Ett tydligt exempel på diskussionsområden är Oled-tekniken, som pekats ut som huvudspåret i nästa generation små och medelstora skärmar.
Inom Oled är det sagt att Japan Display ska investera extra i forskning och utveckling för att komma ikapp företag som koreanska Samsung. Däremot har det visat sig att exempelvis Sony inte har några intentioner att lägga över sin Oled-teknik i det nya företaget eftersom den enbart används i företagets 17- och 24-tumsskärmar som inte ingår i den verksamhet som nu förs över till Japan Display. Sony meddelar dock att det pågår diskussioner om att lägga över företagets patent inom Oled i det nya företaget.