JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Japan Display ska rädda landet i skärmkampen

Nu är det klart att de tre japanska displaytillverkarna Sony, Toshiba och Hitachi lägger ihop sina verksamheter inom små och medelstora skärmar i ett nytt bolag, döpt till Japan Display. Det enda syftet med sammanslagningen är att överleva i den globala konkurrensen, hävdar Innovation Network Corporation i Japan (INCJ), som också tar del i integrationen.
Bakom nystartade Japan Display står alltså fyra företag. Förutom de tre teknikdrivarna Sony, Toshiba och Hitachi finns även INCJ, ett drygt två år gammalt offentligt och privat initiativ vars enda uppgift är att främja innovation och öka värdet av japanska företag.

Syftet med att skapa Japan Display är kort och gott att få Japan att återta den globala ledartröjan när det gäller små och medelstora skärmar. På senare år har de japanska skärmtillverkarna lagt så mycket energi på att konkurrera på den egna marknaden, att de tappat globalt.

Minnestillverkaren Elpidas förre verksamhetschef Shuichi Otsuka, har accepterat att leda det nya företaget, efter en tids fundering.

Shuichi Otsuka
– Det som imponerat på mig, efter att jag i två månader deltagit i diskussioner med de tre skärmtillverkarnas högsta ledning, är deras entusiasm inför uppgiften att med alla medel återupprätta den japanska skärmindustrin inom medelstora och små skärmar, sade Shuichi Otsuka på en presskonferens i Japan när det nya företaget offentliggjordes i veckan.

Hur samspelet mellan de tre tillverkarna och verksamheten ska bedrivas är ännu inte helt klart. Diskussioner förs exempelvis kring var produktionen ska ske och vilka patent och tekniker som ska föras över till det nya företaget. Ett tydligt exempel på diskussionsområden är Oled-tekniken, som pekats ut som huvudspåret i nästa generation små och medelstora skärmar.

Inom Oled är det sagt att Japan Display ska investera extra i forskning och utveckling för att komma ikapp företag som koreanska Samsung. Däremot har det visat sig att exempelvis Sony inte har några intentioner att lägga över sin Oled-teknik i det nya företaget eftersom den enbart används i företagets 17- och 24-tumsskärmar som inte ingår i den verksamhet som nu förs över till Japan Display. Sony meddelar dock att det pågår diskussioner om att lägga över företagets patent inom Oled i det nya företaget.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)