JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Tufft för Ericsson

Den starka tillväxt som Ericsson uppvisat de senaste kvartalen är som bortblåst i dagens rapport. Den svagare marknaden avspeglar sig också i bruttomarginalen för fjärde kvartalet i fjol som sjunkit till 30,2 procent från 36,6 procent motsvarande period i fjol. Vinsten efter finansiella poster sjönk till 1,8 miljarder kronor, förväntningarna låg på 6,0 miljarder kronor.
Den finansiella oro som började sprida sig i höstas har nu nått även Ericsson som saktade in rejält under de tre sista månaderna i fjol. Och Hans Vestberg ser ingen omedelbar vändning:

– Vi tror att den långsiktiga positiva utvecklingen för industrin kvarstår. På kort sikt förväntar vi oss att operatörerna är fortsatt försiktiga med investeringar, vilket återspeglar faktorer som makroekonomisk och politisk osäkerhet. Vi kommer att fortsätta genomföra vår strategi, vilket innebär att affärsmixen med fler nätutbyggnadsprojekt och moderniseringsprojekt än kapacitetsprojekt håller i sig på kort sikt, skriver han i dagens rapport.

Försäljningen inom kärnverksamheten Networks föll med 9 procent jämfört med samma period 2010. I Nordamerika, som är en av Ericssons starkaste marknader, föll försäljningen med 27 procent jämfört med tredje kvartalet i fjol.

Operatörskonsolidering, teknikiskifte samt en lägre försäljning efter en period av höga operatörsinvesteringar i nätkapacitet anges som förklaring till nedgången i Nordamerika.

– Dessutom såg vi under kvartalet en något ökad försiktighet bland operatörerna med anledning av osäkerhet för den ekonomiska utvecklingen och politisk oro i vissa länder, skriver vd Hans Vestberg i rapporten.

Bättre går det i Kina där försäljningen växte med 19 procent medan försäljningen i Indien nästan halverades. Osäkerhet kring operatörssammanslagningar och spektrumtilldelningar anges som orsaker.

Även Ericssons två joint ventures, Sony Ericsson och ST-Ericsson, har haft det tufft med stora förluster. Sony är dock på väg att köpa ut Ericsson ur just Sony Ericsson medan ST-Ericsson fått en ny vd som ska driva igenom strategin med målet att återställa lönsamheten.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)