Den amerikanska nyhetstidningen New York Times har talat med chefer på Googles Motorola Mobility – existerande och före detta – för att utröna företagets strategier.
Enligt New York Times kommer Google att använda Motorola Mobility i en satsning på Androidmobiler och -pekplattor – samma produkter som företaget producerar idag. Men Google kommer att lämna icke lönsamma marknader, sluta tillverka lågbudgetmobiler och fokusera på ett fåtal modeller – i kontrast mot i fjol då företaget släppte 27 modeller.
Motorola Mobility har gått med vinst under blott två kvartal under de senaste fyra åren. Det gick 1,5 miljarder kronor back under de första sex veckorna med Google.
Verksamheter i Asien och Indien ska läggas ner. Forskning och utveckling ska koncentreras till Chicago, Sunnyvale och Peking. 40 procent av mellancheferna (vice presidents) har redan sparkats. Samtidigt har nya personer anställts i ledningen (senior executives) och ingenjörer från Google ska kunna hoppa över till Motorola för att jobba där ett eller ett par år.
Leverantörer ska rensas ut. Femtio procent färre komponenter ska köpas in.
Reklamen ska bli bättre – enkel och emotionell och fokuserad på Motorolas ärorika förflutna och områden där Motorola sticker ut, som bra batteritid.
I en grupp som kallas Advanced Technology and Projects sitter ett par dussin individer och tänker ut framtida Google-mobiler med bättre batteritid, skarpare kamera, sensorer som lyssnar efter vem som finns i rummet, och skrivbordsprogramvara anpassad för mobiltelefoner.
Gruppen leds av en tidigare Pentagon-chef. Hon anställer metallurger, akustikvetare och experter på artificiell intelligens — men de får bara jobba kvar i två år – ”så att de känner att det är bråttom”, säger hon.