JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Krökta och flexibla skärmar ny miljardmarknad

Krökta och flexibla skärmar ny miljardmarknad

Böjbara skärmar till handhållna apparater, och stora krökta tv-skärmar, är ännu i sin linda men tillväxten sker med raketfart. År 2023 förväntas marknaden för de två skärmtyperna vara värd 27 miljarder dollar, om man ska tro det amerikanska analyshuset Touch Display Research.
De nya smartklockorna har en krökt skärm. LG och Samsung har lanserat OLED-basreade  TV-apparater med krökta skärmar medan Sony ska släppa en LCD-baserad modell senare i år. Krökningen ska ge en mer biolik upplevelse i vardagsrummet

När det gäller flexibla displayer används de redan i stora volymer. Man tänker kanske inte på det, men vissa av Lexars flashminnen visar hur mycket plats det finns kvar på minnet. Och det är en minimal display från E-ink som gör jobbet.

I år kommer det att säljas flexibla och krökta skärmar för 388 miljoner dollar men tillväxten spås bli 53 procent per år de kommande tio åren. Det ger en marknad som är värd 27 miljarder dollar år 2023, enligt Touch Display Research.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)