Uppstartföretaget Amprius får 30 miljoner dollar för att ta fram ett litiumjonbatteri med 50 procent högre kapacitet än dagens bilbatterier. En första generation batterier från företaget används redan i produkter. Men det handlar om en kompromisskonstruktion som har högre – men inte dramatiskt högre – energitäthet.
Så blev det inte. Istället tog Amprius fram en alternativ lösning för de elektroder av kiselnanotrådar som gav produktionsproblem. En elektrod med en kärna av kisel och ett hölje av kol passade dagens produktionsutrustning bättre.
Detta kompromissbatteri har hittills producerats några hundratusen exemplar, rapporterar Technology Review. Det finns i kinesisk bärbar elektronik.
Kapaciteten på kompromissbatteriet ligger på 650 Wh/l eller 280 Wh/kg, att jämföra med konkurrerande lösningar på 400–620 Wh/l eller 200–240 Wh/kg.
Prototyper av nästa generation – som nu får utvecklingspengar – klarar 750 Wh/l eller 350 Wh/kg.
Efter 500 laddningar har kompromissbatteriet 80 procent av kapaciteten kvar. Nya generationen ska klara mellan 700 och 1000 cykler.