Taiwanesiska cpu-uppstickaren Andes har fått en design-win i en videoprocessor som används i en stadsjeep. Enligt Andes är företagets cpu-kärna N1337 ett kostnadseffektivt alternativ till en dsp-kärna.
Vem som är tillverkaren av stadsjeepen förtäljer inte pressmeddelandet från Andes, utöver att det är en ”ledande” tillverkare.
Andes licenserar ut en familj cpu-kärnor som grovt motsvarar spannet mellan ARM Cortex M0+ och ARM Cortex A5.
Andes kund är i detta fall taiwanesiska halvledartillverkaren Weltrend som stoppat in Andes cpu-kärna N1337 i sin videoprocessor WT8893, som nu alltså används i en stadsjeep.
WT8893 används för att transformera video filmad runt bilen till ett fågelperspektiv som visar trafikanter och trafikmiljö kring bilen. Funktionen kallas AVM (Around View Monitor) och är användbar exempelvis vid parkering.
Enligt Andes gör valet av N1337 före en dsp-kärna att WT8893 blir mer kostnadseffektiv och strömsnål.
WT8893 tar emot fyra CVBS-videokanaler, justerar kontrast och ljusstyrka i varje kanal, syr ihop dem och transformerar dem till ett fågelperspektiv som täcker området kring bilen.
Weltrend påpekar att det handlar om en design-win inom ADAS (förarassistanssystem) och vittnar om att Andes vann i hård konkurrens.
– Kärnan spar yta och energi och ger mer beräkningskraft än DSP-kärnor som gör samma operationer.
Weltrend är kund till Andes sedan 2009.
AVM håller enligt Andes på att bli en standardteknik och gratulerar sig själv till att vara en av de leverantörer som drar ner priset så att detta blir möjligt.
ADAS-komponenter väntas enligt Andes omsätta fyra miljarder dollar år 2020 mot 1,9 miljarder i fjol.