SAS och Airbus planerar för flygplan som drivs av elektricitet. Enligt SAS är det första gången som ett flygbolag och en flygplanstillverkare tillsammans startar ett projekt med mål att införa elflyg för storskaligt, kommersiellt bruk.
– Vi är stolta över vårt ambitiösa hållbarhetsarbete och gläds nu åt att Airbus valt SAS som samarbetspartner för detta framtidsprojekt. Om det här blir verklighet kommer det att revolutionera flygets utsläpp, säger Rickard Gustafson, vd på SAS, i ett pressmeddelande
Det handlar om ett gemensamt forskningsprojekt inom vilket SAS och Airbus ska ta reda på hur väl anpassad branschen är för introduktionen av el- och hybridflyg. Likaså ska företagen undersöka hur väl rustade flygplatserna är, och vad som behövs för att klara framtidens flyg.
Inom projektet ingår även att engagera aktörer inom elförsörjning med förnybar energi, för att säkerställa nollutsläpp när det gäller växthusgaser.
– Vi vill förstå och studera hur de här hybrid- och elflygen kommer användas, hur de ska laddas på flygplatser, hur vi kan se till att det finns rätt infrastruktur för laddning på flygplatserna och hur vi kan säkerställa att det kommer grön el till flygplatserna, säger Glenn Llewellyn, chef för elektrifierat flyg på Airbus, till Dagens Nyheter.
SAS har som mål att minska utsläppen till år 2030 med 25 procent genom att modernisera sin flygflotta och öka användningen av biobränslen. Förhoppningen är att tekniken sprungen ur det aktuella projektet ska kunnas användas i kommersiella plan för över hundra passagerare år 2030.
– Det är mycket glädjande för Airbus att SAS vill bidra med sin djupa kunskap och är med på resan att skapa framtidens flyg inom el- och hybridteknologi, säger Grazia Vittadini, Airbus Chief Technology Officer på Airbus, i pressmeddelandet.
Airbus nämner inte hur mycket pengar som företaget planerar att investeras i detta.